- Koordynowaniem funkcjonowania studentów niepełnosprawnych w społeczności akademickiej zajmuje się Dział Kształcenia i Spraw Studenckich.
- Proces identyfikowania i przyznawania wsparcia edukacyjnego studentom niepełnosprawnym i przewlekle chorym jest koordynowany przez Kierownika Działu Kształcenia i Spraw Studenckich (pokój nr 101) sprawującego opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, który m.in.:
- reprezentuje interesy niepełnosprawnych studentów,
- pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów studentów niepełnosprawnych,
- udziela informacji niepełnosprawnym studentom o możliwości uzyskania pomocy,
- prowadzi bieżącą obsługę studentów i kandydatów niepełnosprawnych i przewlekle chorych,
- prowadzi wypożyczalnię sprzętu adaptacyjnego.
- Kierownik Działu Kształcenia i Spraw Studenckich jest dostępny dla studentów będących osobami niepełnosprawnościami od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00.
- W celu wyrównywania szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chorych, studentom ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi przysługuje prawo ubiegania się o dostosowanie procesu kształcenia do ich potrzeb.
- Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb studentów może polegać m.in. na:
- dostosowaniu formy egzaminów i zaliczeń do indywidualnych możliwości studenta z niepełnosprawnością np.: poprzez wydłużenie czasu trwania egzaminu/zaliczenia, zastosowanie dodatkowych przerw,
- przyznaniu indywidualnej organizacji studiów,
- korzystaniu ze sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- zmianie warunków uczestnictwa w zajęciach, otrzymywaniu materiałów dydaktycznych w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości studenta z niepełnosprawnością, np. druk powiększony, opracowanie notatek w wersji elektronicznej,
- wykonywaniu notatek na użytek osobisty w formie alternatywnej, w szczególności przez nagrywanie, robienie zdjęć prezentacjom, po otrzymaniu zgody prowadzącego zajęcia,
- planowaniu rozkładów zajęć w sposób zapewniający realizację zajęć w jednym budynku, bez konieczności przemieszczania się między budynkami, jeżeli jest to możliwe,
- uczestnictwie w zajęciach asystenta osoby niepełnosprawnej,
- zakupie sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- wypożyczeniu sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
- organizacji indywidualnych zajęć z wychowania fizycznego dostosowanych do potrzeb studentów niepełnosprawnych,
- zapewnieniu literatury specjalistycznej i naukowej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- organizacji lektoratów z języka obcego np. w formie zajęć indywidualnych,
- dodatkowych zajęć konsultacyjno-wyrównawczych, w tym zajęć indywidualnych.
- Przedstawiony katalog wparcia w procesie kształcenia studentów niepełnosprawnych nie jest katalogiem zamkniętym.
- Podania o dostosowanie procesu kształcenia wraz z uzasadnieniem, orzeczeniem o niepełnosprawności/dokumentem równorzędnym i/lub dokumentacją medyczną należy składać do:
- Dziekana właściwego Wydziału za pośrednictwem właściwego Dziekanatu lub osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt. 1-7.
- Rektora Uczelni, za pośrednictwem osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt. 8-14.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb studentów niepełnosprawnych podejmowane są niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 30 dni, od dnia otrzymania wniosku o dostosowanie procesu kształcenia.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia mogą być poprzedzone zasięgnięciem opinii: osoby sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi, właściwego Dziekanatu, nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia ze studentem niepełnosprawnym, który złożył wniosek o dostosowanie procesu kształcenia do jego indywidualnych potrzeb.
- Od decyzji Dziekana w sprawie dostosowania procesu kształcenia przysługuje prawo złożenia odwołania do Rektora, w ciągu 14 dnia od dnia otrzymania decyzji wydanej przez Dziekana.
- Od decyzji Rektora w sprawie dostosowania procesu kształcenia przysługuje prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, w ciągu 14 dnia od dnia otrzymania decyzji wydanej przez Rektora.
- Odwołania oraz wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy składa się za pośrednictwem pracownika sprawującego opiekę nad studentami niepełnosprawnymi.
- Decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia przekazywane są osobie sprawującej opiekę nad studentami niepełnosprawnymi oraz właściwym Dziekanatom.
- Właściwy Dziekanat przesyła informacje o dostosowaniu procesu kształcenia do nauczycieli akademickich lub osób prowadzących zajęcia ze studentem, dla którego dostosowano proces kształcenia.
- Wnioski o przyznanie wsparcia edukacyjnego studentom niepełnosprawnym lub przewlekle chorym mogą być składane wraz z uzasadnieniem z własnej inicjatywy przez:
- osobę sprawującą w Uczelni opiekę nad studentami niepełnosprawnymi,
- Samorząd Studentów PWSIiP,
- Dziekana lub Prodziekana właściwego Wydziału,
- opiekunów poszczególnych roczników studiów,
- pracowników Działu Kształcenia i Spraw Studenckich,
- kierowników pozostałych komórek organizacyjnych.
- Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 15 podejmuje Rektor w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie wsparcia.
- Decyzja Rektora, o której mowa w ust. 16 jest ostateczna.
- Student będący osobą niepełnosprawną traci prawo do otrzymania wsparcia oraz prawo do dalszego korzystania z już przyznanej formy wsparcia w przypadku:
- prawomocnego skreślenia z listy studentów,
- złożenia przez studenta pisemnej rezygnacji ze studiów,
- złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego,
- ukończenia studiów przed upływem okresu, na które miał student przyznane określone wsparcie,
- przeniesienia do innej Uczelni,
- upływu terminu ważności orzeczenia.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 18, niepełnosprawny student korzystający ze wsparcia zobowiązany jest do niezwłocznego rozliczenia się z Uczelnią, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 18, jeżeli przyznane wsparcie wiązało się z użyczeniem sprzętu wspomagającego kształcenie.