Po tym, jak przygotowałeś swoje wzorowe CV oraz list motywacyjny, czas na zaprezentowanie własnej osoby. Zajmiemy się Twoim wizerunkiem oraz resztą pomniejszych szczegółów. Na tym etapie będziemy kierowali się powiedzeniami: „Atrakcyjni ludzie osiągają więcej!” i „Dobre przygotowanie to połowa sukcesu”. Przy pisaniu aplikacji miałeś mniejszą swobodę pokazania się w dobrym świetle. Wiedz, że na tym etapie wszystko wychodzi na jaw, wszelkie nieścisłości lub Twoje malutkie kłamstewka, które zamieściłeś w swoim CV.
Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjna?
Poznając nową osobę, w pierwszej chwili wyrabiamy sobie opinię o niej na postawie dostępnych faktów, dlatego musisz zdawać sobie sprawę, że ubiór odgrywa tutaj rolę pierwszorzędną. O ile dotychczas zdanie na Twój temat potencjalny pracodawca mógł sobie wyrobić na podstawie dostarczonych mu informacji przedstawionych w liście lub CV, teraz przychodzi czas na fizyczną autoprezentację. Na podstawie szczegółów dotyczących wyglądu wyciągane są wnioski o statusie społecznym czy osobowości. To, jak należy się ubrać, powinno zależeć od typu stanowiska oraz tak zwanego dress code firmy, lecz w żadnym wypadku nie powinien to być strój uroczysty. Jeżeli na rozmowę przyjdziemy w garniturze, a osoby od HR-u będą ubrane w dżinsy i koszulkę, może to świadczyć źle o nich albo o nas.Jeżeli firma wymaga odziania marynarki lub garnituru, musisz pamiętać o kilku przyzwyczajeniach. Rozpinanie kołnierzyka np. podczas udzielania odpowiedzi, poluzowanie krawata czy podwijanie rękawów jest niedopuszczalne. Gdy siadasz, możesz rozpiąć marynarkę, gdy wstajesz, musisz ją zapiąć. Nie powinieneś wybierać się na rozmowę z plecakiem czy reklamówką, w której trzymasz swoje dokumenty. Najlepiej zaopatrzyć się w neseser w przypadku stroju biznesowego lub prostą aktówkę, aby dokumenty się nie pogniotły.
Przygotuj się do rozmowy
Przed rozmową rekrutacyjną najlepiej zbierz jak najwięcej informacji o firmie, w której chciałbyś pracować. Oferowane usługi czy wiedza o konkurencji to szczególnie przydatne dane. Im więcej wiesz o potencjalnym miejscu zatrudnienia, tym większe masz szanse na wyczerpującą wypowiedź na rozmowie kwalifikacyjnej. Ważne jest, abyś znał poprawną wymowę oraz nie przekręcał nazwy firmy. Przykładowo, AIG (wym. *ej-aj-dżi), Orange (wym. *orendż) czy skrót PGNiG (wym. *pe-gie-en-i-gie), z akcentem na ostatnią sylabę.
Mowa ciała oraz Kultura osobista
Podczas powitania osoba odpowiedzialna za HR pierwsza wyciąga rękę – nigdy inaczej. Twoja mowa ciała powinna wskazywać, iż jesteś osobą zdecydowaną, dlatego postaraj się o taki uścisk dłoni. Nie powinien on być zbyt mocny, gdyż może wprawić w zakłopotanie oraz wprowadzić negatywną atmosferę, ani zbyt lekki, wskazujący, iż masz słaby charakter. Drugim bardzo ważnym czynnikiem podczas powitania jest kontakt wzrokowy oraz lekkie pochylenie wraz z serdecznym uśmiechem. Trzymanie rąk w kieszeni z wyciągniętym kciukiem to oznaka dominacji i w firmie przystoi ona jedynie szefowi. Gdy się przedstawiasz, zawsze zaczynaj od imienia. Podczas rozmowy staraj się siedzieć pewnie, nie zaś na brzegu krzesła. Unikaj opierania się na stole oraz sygnalizuj zainteresowanie rozmową. Nie należy siadać nieproszonym, poza tym możesz sobie pozwolić na założenie nogi na nogę, jeżeli musisz, lecz nigdy nie splataj rąk na wysokości klatki piersiowej.
Dlaczego Pan/Pani chce pracować w naszej firmie?
Badania wykazują, iż ponad połowa osób szukających nowej pracy jako główny podwód wskaże niezadowolenie z zarobków. Jest to naturalna odpowiedź, lecz na pewno zostanie zadane pytanie pogłębiające „W takim razie, jaka pensja Panią/Pana satysfakcjonuje. Nie należy także odpowiadać na nie w formie ostentacyjnej, jest to dosyć standardowa odpowiedź i zapewne osoba rekrutująca słyszała ją już tysiące razy. Dobrze się jedynie, co podeprzeć taką formą odpowiedzi.
"Moja poprzednia praca nie dawała mi możliwości rozwoju zawodowego oraz wykorzystania mojej wiedzy i umiejętności." Z ust osoby młodej z małym doświadczeniem może to zabrzmieć arogancko i wskazywać na to, iż osoba ta traktuje firmę jako miejsce przejściowe. Nie opłaca takiej osoby się szkolić gdyż niedługo odejdzie, więc i zatrudniać.
Najlepiej przy tego typu pytaniu umotywować to, iż ta praca jest dla nas odpowiednia, spełnia nasze wymagania oraz to, iż my wywiążemy się najlepiej z powierzonych obowiązków.
Podczas rozmowy
Czas trwania rozmowy zależy od stanowiska, o jakie się ubiegasz. Może ona trwać od 15 minut do godziny, dłuższa rozmowa nie jest zalecana. Powinieneś zdawać sobie sprawę, iż większość osób rekrutujących pracowników posiada podstawowe szkolenia z zakresu psychologii. Pomaga to im łatwiej zidentyfikować kłamstwo, a jeżeli wykryją nieścisłości w Twojej odpowiedzi, mogą zadawać bardziej szczegółowe pytania. Jeżeli podczas rozmowy prowadzący kiwa głową lub milczy – jest to znak dla Ciebie, abyś rozwinął swoją wypowiedź. Nie powinieneś krytykować swoich poprzednich pracodawców ani kolegów z pracy; przedstaw obiektywnie swe poprzednie miejsce pracy. Pamiętaj też, że na tym etapie dopuszczalne są pytania o wysokość wynagrodzenia, lecz nie próby ich negocjacji.
Zakończenie rozmowy
Po zakończeniu podziękuj rozmówcy za czas, który Ci poświęcił. Zapytaj, kiedy możesz spodziewać się odpowiedzi. Możesz także napisać po rozmowie list uzupełniający, który stanowi pisemną formę podziękowania za odbytą rozmowę.
Źródło: www.cv.pracanowo.pl