Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Statut


Statut PWSIiP w Łomży - 13.10.2011 r. - nowelizacja luty 2012

STATUT
PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI w ŁOMŻY

SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne  str. 3-5

ROZDZIAŁ II
Organizacja uczelni   str. 5-8

ROZDZIAŁ III
Organy i ustrój uczelni   str. 9
Senat   str. 9-12
Konwent   str. 12-13
Rektor i Prorektorzy   str. 14

ROZDZIAŁ IV
Zasady i tryb przeprowadzania wyborów  na kolegialne i jednoosobowe organy Uczelni   str. 14-17

ROZDZIAŁ V
Pracownicy uczelni   str. 18-21
Ocena nauczycieli akademickich   str. 21-23
Urlopy   str. 23
Odpowiedzialność dyscyplinarna   str. 23-24
Nagrody   str. 24-25

ROZDZIAŁ VI
Studia i studenci   str. 25-27

ROZDZIAŁ VII
Mienie i administracja Uczelni   str. 27-28
Zgromadzenia   str. 28-29
Postanowienia końcowe i przepisy przejściowe   str. 29

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1
1. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zwana dalej „uczelnią” jest zawodową uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004r. w sprawie  utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży (Dz. U. Nr 150, poz.1570).
2. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, przepisów wydanych na jej podstawie oraz niniejszego statutu.
3. Siedzibą uczelni jest miasto Łomża.
4. Uczelnia posiada osobowość prawną.
5. Uczelnia ma samodzielność statutową, tj. prawo do uchwalania Statutu oraz dokonywania w  nim zmian.
6. Nadzór nad uczelnią sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
7. Uczelnia może być organem założycielskim dla szkół i placówek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dziennik Ustaw  nr  256 pozycja 2572 z 2004 roku z późniejszymi zmianami).
8. Szczegółowe zasady funkcjonowania szkół i placówek publicznych o których mowa w punkcie 7 są określone w „Regulaminie funkcjonowania szkół i placówek publicznych PWSIiP”, zatwierdzanym przez Rektora PWSIiP.

§ 2
1. Uczelnia posiada flagę, godło i sztandar. Wzór flagi, godła i sztandaru stanowi załącznik do Statutu.
2. Oficjalnym skrótem nazwy uczelni jest „PWSIiP”.
3. Uczelnia używa następujących tłumaczeń nazwy na języki obce: „The State Higher School of Computer Science and Business Administration in Lomza” – w języku angielskim;

§ 3
1. W swoich działaniach uczelnia kieruje się zasadami wolności: nauczania, badań  naukowych oraz twórczości artystycznej.
2. Podstawowymi zadaniami uczelni są:
1) kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
2) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
3) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, m. in. poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
4) prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
5) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
6) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
7) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków niezbędnych do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.
3. Uczelnia może prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe oraz świadczyć usługi badawcze, a także kształcić i promować kadry naukowe.
4. Uczelnia, wykonując zadania określone w ust. 1, 2 i 3,  może współdziałać z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, artystycznymi, medycznymi i innymi oraz uczestniczy w tworzeniu europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego.

§ 4
1. Uczelnia prowadzi studia stacjonarne i niestacjonarne.
2. Łączna liczba studentów studiujących na studiach stacjonarnych nie może być mniejsza od liczby studentów studiujących na studiach niestacjonarnych.
3. Uczelnia może prowadzić studia podyplomowe, oraz kursy dokształcające i szkolenia w zakresie obszaru kształcenia, z którym związany jest co najmniej jeden z prowadzonych przez nią kierunków studiów.
4. Rektor ustala zasady organizacji studiów podyplomowych oraz kryteria kwalifikacji uczestników na te studia.

§ 5
1. Uczelnia może, tworzyć centrum naukowe z innymi uczelniami, instytutami naukowymi i badawczymi, w tym także zagranicznymi i międzynarodowymi, a także wchodzić w porozumienia z innymi uczelniami, w celu wspólnego tworzenia jednostek międzyuczelnianych i jednostek wspólnych.
2. Uczelnia  może współpracować  z  podmiotami  gospodarczymi  lub  innymi instytucjami  i organizacjami w zakresie badań naukowych, rozwiązywania zagadnień technicznych, dokształcania oraz kształcenia.
3. Uczelnia może współdziałać z uczelniami akademickimi i zawodowymi, w szczególności poprzez zawieranie   umów   dotyczących   zapewnienia   wysokiego   poziomu   kształcenia w zakresie prowadzonych kierunków studiów,   rozwoju   naukowego   nauczycieli akademickich, kontynuacji  studiów przez absolwentów oraz wspierania uczelni wysoko kwalifikowaną kadrą.

§ 6
1. Pracownicy uczelni oraz studenci tworzą samorządną społeczność.
2. Uczelnia zachowuje więzi ze swoimi absolwentami, troszczy się o zachowanie pamięci o zasłużonych pracownikach, absolwentach i studentach.
3. Uczelnia monitoruje kariery zawodowe swoich absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy, w szczególności po trzech i pięciu latach od ukończenia studiów.
4. Uczelnia zapewnia swoim pracownikom i studentom  wolność zrzeszania się i odbywania zgromadzeń na zasadach określonych ustawą i Statutem.
5. W uczelni mogą działać, na zasadach określonych w odrębnych ich przepisach, organizacje zrzeszające pracowników, studentów, absolwentów uczelni oraz  sympatyków uczelni.

§ 7
1. Uczelnia może być członkiem związku uczelni publicznych.
2. Uczelnia może być członkiem Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich.
3. Uczelnia może być członkiem międzynarodowych sieci akademickich, stowarzyszeń dla uczelni wyższych.

§ 8
1. Za wyjątkowe zasługi dla uczelni, w szczególności w zakresie rozwoju uczelni oraz umacniania jej więzi z lokalnym środowiskiem oraz na arenie międzynarodowej, może być nadany tytuł honorowy „Zasłużony dla Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży”.  
2. Tytuł, o którym mowa w ust. 1 przyznaje Senat na wniosek Rektora.

§ 9
1. Uczelnia jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania, na zasadach określonych w ustawie.
2. Utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie PWSIiP zapewnia Rektor.

§ 10
1. Uczelnia prowadzi dom studenta.
2. Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności podstawowej. Jednostki organizacyjne wyodrębnione od działalności podstawowej powołuje Rektor określając ich zakres, szczegółowe zasady działalności oraz strukturę organizacyjną.
3. Uczelnia może prowadzić wydzieloną działalność gospodarczą, określoną w art. 7 ustawy w zakresie działalności: handlowej, usługowej, produkcyjnej, naukowej oraz transferu technologii.
4. Działalność, o której mowa w ust. 3  prowadzą wydzielone jednostki organizacyjne utworzone przez Rektora na wniosek kanclerza za zgodą Senatu w formie: spółek handlowych, fundacji, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości lub centrów transferu technologii.

Rozdział 2
Organizacja uczelni

§ 11
1. Uczelnia stanowi podstawową jednostkę organizacyjną w rozumieniu przepisów Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
2. Jednostkami organizacyjnymi uczelni, powołanymi dla obsługi dydaktycznej jednego lub więcej kierunków lub kierunku i specjalności zawodowych, są instytuty, zakłady, studium, zespoły badawcze lub dydaktyczne.
3. Jednostkami organizacyjnymi administracji  są działy, sekcje  oraz stanowiska samodzielne.
4. W instytutach mogą być tworzone następujące jednostki:
1) zakłady,
2) inne jednostki (np. pracownie, warsztaty, laboratoria).
5. W  PWSIiP w Łomży mogą być tworzone samodzielne jednostki organizacyjne niewchodzące w skład instytutów:
1) ogólnouczelniane,
2) międzyinstytutowe,
3) inne jednostki.
6. Uczelnia może na podstawie porozumienia z innymi uczelniami, tworzyć jednostki między uczelniane i jednostki wspólne.

§ 12
1. Instytut jest jednostką organizacyjną, której zadaniem jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności dydaktycznej w ramach co najmniej jednego kierunku studiów.
2. Instytutem kieruje dyrektor.
3. Dyrektorem instytutu może być nauczyciel akademicki, zatrudniony w uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
4. W instytucie mogą być powoływani zastępcy dyrektora.  
5. Zakres obowiązków zastępców dyrektora określa Rektor na wniosek dyrektora instytutu.
6. Zastępcą dyrektora może być nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.

§ 13
1. Dyrektora instytutu powołuje i odwołuje rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
2. Zastępcę dyrektora instytutu powołuje i odwołuje Rektor na wniosek dyrektora instytutu.
3. Dyrektorzy oraz ich zastępcy są powoływani na kadencje odpowiadające kadencji władz uczelni, z zastrzeżeniem, iż w przypadku osób zatrudnionych na czas określony – czasookresem powołania jest czasookres trwania umowy. Powołanie może być odnawiane.

§ 14
1. Dyrektor instytutu jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników instytutu.
2. Dyrektor instytutu jest odpowiedzialny za pracę instytutu przed organami uczelni.
3. Rektor może uchylić lub zmienić decyzję dyrektora instytutu, jeżeli decyzja ta jest sprzeczna z ustawą, niniejszym Statutem lub narusza ważny interes uczelni.

§ 15
1. Zakład może być jednostką instytutową lub ogólnouczelnianą.
2. Zakład tworzy Rektor na wniosek dyrektora instytutu.
3. Zadaniem zakładu jest prowadzenie działalności dydaktycznej w ramach bloku  przedmiotów dydaktycznych o zbliżonym profilu.
4. Zakład można utworzyć, w przypadku gdy w proponowanym składzie osobowym jest co najmniej jedna osoba posiadająca stopień naukowy doktora, zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy.

§ 16
1. Zakładem kieruje kierownik.
2. Kierownikiem zakładu może być nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
3. Kierownika zakładu na wniosek dyrektora instytutu powołuje i odwołuje Rektor.
4. Funkcji kierownika zakładu nie można łączyć z funkcją dyrektora instytutu  i zastępcy.
5. Kierownik zakładu, działającego w instytucie, jest odpowiedzialny za funkcjonowanie zakładu przed dyrektorem instytutu.

§ 17
1. W celu wykonywania zadań dydaktycznych może być utworzone studium jako jednostka ogólnouczelniana.
2. Studium organizuje oraz prowadzi działalność o określonym profilu kształcenia, specjalizacji i formie studiów.
3. Studium tworzy Rektor po wyrażeniu zgody przez Senat.

§ 18
1. Studium kieruje kierownik.
2. Kierownikiem studium może być nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy.
3. Kierownika studium powołuje i odwołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
4. Kierownik studium jest odpowiedzialny za pracę studium przed organami uczelni.

§ 19
1. Zespół badawczy lub dydaktyczny powoływany jest w celu wykonania zadania  naukowego lub dydaktycznego.
2. Zespoły badawcze lub dydaktyczne, o których mowa w ust. 1 powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.

§ 20
2. W PWSIiP w celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki mogą być  prowadzone uczelniane inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii i centra naukowe, na zasadach określonych w ustawie. Zadania tych jednostek, w zakresie  określonym w ustawie  i ich organizację określają akty o ich utworzeniu.
3. Uczelniane inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii i centra naukowe powoływane są jako jednostki Instytutowe, ogólnouczelniane, lub międzyuczelniane. Mogą być także powoływane z innymi instytucjami, fundacjami, stowarzyszeniami na podstawie odrębnych porozumień.
4. Uczelniane inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii i centra naukowe powoływane są do realizacji określonych zadań badawczych, dydaktyczno-badawczych i organizacyjnych.
5. Uczelniane inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii i centra naukowe tworzy, przekształca i znosi Rektor za zgodą Senatu.

§ 21
1. W uczelni działa system biblioteczno – informacyjny, którego podstawę stanowi biblioteka uczelniana.
2. W skład biblioteki wchodzą m.in. czytelnie, wypożyczalnie oraz inne działy.
3. Biblioteka uczelniana działa na podstawie Regulaminu Biblioteki, ustalonego przez Rektora na wniosek dyrektora biblioteki uczelnianej, po zaopiniowaniu przez radę biblioteczną.
4. Ze zbiorów biblioteki uczelnianej mogą korzystać wyłącznie studenci i pracownicy uczelni z zastrzeżeniem ust.5, a w przypadku korzystania z czytelni każdy, kto zarejestruje się w księdze odwiedzin.
5. Z systemu biblioteczno-informacyjnego mogą korzystać osoby nie będące studentami i pracownikami Uczelni po wyrażeniu zgody przez dyrektora biblioteki.
6. Uczelnia w związku z funkcjonowaniem systemu biblioteczno – informacyjnego może przetwarzać następujące dane osobowe: nazwisko i imiona, data urodzenia, adres zameldowania i pobytu, miejsce pracy, seria i numer dokumentu tożsamości ze zdjęciem, numer telefonu, adres e-mail.

§ 22
1. W uczelni działa rada biblioteczna jako organ opiniodawczy Rektora.
2. W skład rady bibliotecznej wchodzą:
1) dyrektor biblioteki uczelnianej jako jej przewodniczący,
2) przedstawiciel pracowników bibliotecznych, wybrany przez tę grupę pracowników,
3) dwóch przedstawicieli nauczycieli akademickich wybranych przez Senat,
4) przedstawiciel samorządu studenckiego zgłoszony przez uczelniany organ uchwałodawczy samorządu.
3. Rada biblioteczna jest powoływana na okres kadencji organów uczelni.
4. Do kompetencji rady bibliotecznej należy opiniowanie spraw dotyczących organizacji i funkcjonowania jednolitego systemu biblioteczno – informacyjnego, a w szczególności:
1) określenie zasad gromadzenia zbiorów bibliotecznych,
2) wyrażanie opinii w sprawach związanych z kierunkami działalności oraz rozwojem biblioteki uczelnianej,
3) opiniowanie sprawozdań dyrektora biblioteki uczelnianej składanych Rektorowi,
4) wyrażanie opinii w innych sprawach, dotyczących funkcjonowania biblioteki.

§ 23
1. W ramach biblioteki w uczelni funkcjonuje wydawnictwo uczelniane.
2. Rektor może powołać radę wydawniczą w celu koordynacji działalności wydawniczej uczelni.

§ 24
Uczelnia prowadzi archiwum, którego działalność regulują odrębne przepisy.

§ 25
3. Strukturę organizacyjną uczelni, zasady oraz zakres działania poszczególnych jednostek organizacyjnych określa Regulamin organizacyjny uczelni.
4. Regulamin Organizacyjny uczelni opracowuje Kanclerz a zatwierdza Rektor.
5. W zakresie jednostek administracji uczelni, Rektor dokonuje zmian w Regulaminie Organizacyjnym Uczelni na wniosek Kanclerza.

Rozdział 3
Organy i ustrój Uczelni


§ 26
1. Organami kolegialnymi uczelni są Senat  i Konwent.
2. Organem  jednoosobowym  uczelni jest Rektor.
3. Organem wyborczym uczelni jest kolegium elektorów.

Senat
§ 27
1. Senat jest najwyższym organem kolegialnym PWSIiP.
2. Przewodniczącym Senatu PWSIiP jest Rektor.
                                                            
§ 28
1. W skład Senatu wchodzą:
1) Rektor jako przewodniczący,
2) prorektorzy,
3) dyrektorzy instytutów,
4) kanclerz,
5) przedstawiciel uczelni wskazany przez Rektora uczelni akademickiej, z którą uczelnia współdziała na podstawie zawartej umowy,
6) po jednym wybranym przedstawicielu nauczycieli akademickich z każdego instytutu posiadającym co najmniej stopień naukowy doktora,
7) trzech wybranych przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich z grona wszystkich zatrudnionych w uczelni – bez ograniczeń w zakresie stopni naukowych,
8) co najmniej dwóch wybranych przedstawicieli pracowników uczelni nie będących nauczycielami akademickimi,
9) po jednym wybranym przedstawicielu studentów z każdego instytutu, a w przypadku nie spełnienia 20% minimalnego udziału przedstawicieli studentów, dodatkowe mandaty przydziela się kolejno instytutom z największą liczbą studentów, aż do spełnienia ustawowego minimum.
2. Skład Senatu jest następujący:
1) przedstawiciele nauczycieli akademickich posiadający co najmniej stopień naukowy doktora [w tym Rektor, prorektorzy, dyrektorzy instytutów] stanowią 50 - 75%;
2) przedstawiciele studentów stanowią nie mniej niż 20%;
3) wybrani przedstawiciele pracowników nie będących nauczycielami akademickimi stanowią 5 – 10% składu osobowego.
3. Nauczyciele akademiccy posiadający, co najmniej stopień naukowy doktora stanowią więcej niż połowę składu osobowego Senatu.
4. W posiedzeniu Senatu z głosem doradczym uczestniczą: kwestor, dyrektor biblioteki uczelnianej oraz po jednym przedstawicielu z każdego związku zawodowego działającego w uczelni.

§ 29
Do kompetencji Senatu uczelni należy w szczególności:
1) uchwalanie statutu oraz jego zmian,
2) uchwalanie regulaminu studiów, regulaminu studiów podyplomowych oraz warunków i trybu rekrutacji na studia a także określenie szczegółowych zasad przyjmowania laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich,
3) uchwalanie na wniosek Rektora kierunków działalności oraz strategii rozwoju uczelni, przyjmowanie sprawozdań w zakresie monitorowania karier zawodowych absolwentów uczelni w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy,
4) ustalanie zasad działania uczelni w zakresie wykonywania jej podstawowych zadań,
5) uchwalanie planu rzeczowo – finansowego uczelni,
6) ocena działalności uczelni, zatwierdzanie rocznych sprawozdań Rektora z jej działalności oraz ocena działalności Rektora,
7) zatwierdzanie sprawozdań finansowych uczelni, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości,
8) podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia i likwidacji kierunków studiów,
9) zatwierdzanie planów studiów i programów kształcenia,
10) podejmowanie uchwał w sprawie powoływania, likwidacji i przekształcania jednostek organizacyjnych uczelni, w tym także zmiana ich nazw,
11) wyrażanie zgody na utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej, fundacji lub spółki handlowej, prowadzących działalność usługową, szkoleniową lub naukową,
12) ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych w zakresie nieuregulowanym w przepisach o finansach publicznych oraz o obrocie papierami wartościowymi,
13) wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążanie mienia o wartości przekraczającej 200 tys. PLN, a także przyjęcie darowizny, zapisu lub spadku o takiej wartości,
14) wyrażanie zgody na rozporządzenie składnikami aktywów trwałych uczelni w rozumieniu przepisów o rachunkowości w kwocie przekraczającej wysokość określoną w art 90 ust. 4 ustawy,
15) określenia zasad pobierania od studentów i słuchaczy opłat za studia i inne usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat,
16) nadawanie odznaki honorowej „Za zasługi dla PWSIiP w Łomży”,
17) powoływanie uczelnianej komisji wyborczej i uchwalanie wszczęcia postępowania związanego z wyborem kolegialnych i jednoosobowych organów PWSIiP w Łomży,
18) powoływanie komisji senackich i określanie ich kompetencje i zadań,
19) zatwierdzanie wzoru dyplomu;
20) wyrażanie opinii społeczności uczelni i podejmowanie uchwał w sprawach ważnych dla uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora albo członków Senatu w liczbie minimum pięciu.

§ 30
1. Posiedzenia zwyczajne Senatu zwołuje Rektor, co najmniej raz na dwa miesiące, z wyjątkiem przerwy letniej.
2. Nadzwyczajne posiedzenia Senatu zwołuje Rektor z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek kanclerza lub na wniosek co najmniej 1/4 członków Senatu. Posiedzenie powinno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
3. Zawiadomienie o terminie, miejscu oraz projekcie porządku obrad posiedzenia wysyłane jest imiennie do wszystkich członków Senatu i osób uczestniczących w pracach Senatu z głosem doradczym oraz podane do publicznej wiadomości w inny sposób zwyczajowo przyjęty w uczelni, nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia.
4. W przypadku nadzwyczajnego posiedzenia Senatu Rektor może zwołać  nadzwyczajne posiedzenie Senatu bez zachowania wymagań określonych w ust. 3 niniejszego paragrafu.
5. Projekt porządku obrad posiedzenia Senatu ustala Rektor.

§ 31
1. Obradom Senatu przewodniczy Rektor. W razie nieobecności Rektora na posiedzeniu Senatu obradom przewodniczy Prorektor.
2. Po rozpoczęciu każdego posiedzenia Senat zatwierdza porządek obrad. Zdjęcie z porządku obrad spraw objętych projektem porządku obrad może nastąpić jedynie w wyniku głosowania. Senat może umieścić w porządku obrad sprawy wniesione przez jego członków, a nie objęte projektem porządku obrad.
3. Sprawy objęte projektem porządku obrad i postawione na porządku obrad referuje Rektor lub osoba przez niego wskazana. Pozostałe sprawy są referowane przez tych członków Senatu, którzy wnosili o ich umieszczenie w porządku obrad.
4. Obrady Senatu są protokołowane.

§ 32
1. Senat może powołać komisje stałe i doraźne oraz określić ich prawa i obowiązki.
2. Komisje senackie są powoływane do zbadania spraw w zakresie zleconym przez Senat, w tym przygotowania dla potrzeb Senatu materiałów niezbędnych do podejmowania decyzji w sprawach zastrzeżonych do kompetencji Senatu.
3. W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami Senatu, także inne osoby zatrudnione w uczelni. Przewodniczącym komisji jest członek Senatu.

§ 33
1. Uchwały Senatu, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2, są podejmowane w głosowaniu jawnym.
2. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały:
1) w sprawach osobowych,
2) na wniosek Rektora,
3) na wniosek członka Senatu, poparty w głosowaniu przez co najmniej 1/2 członków Senatu obecnych na posiedzeniu.
3. Uchwały Senatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Senatu, chyba że ustawa lub statut określają wyższe wymagania.

§ 34
1. Uchwały i protokoły obrad Senatu są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Nie mogą być udostępnione te części protokołów obrad, które objęte są klauzulą tajne lub ściśle tajne, jeżeli osoba domagająca się dostępu do protokołu nie ma niezbędnych uprawnień.
3. Rektor publikuje komunikaty informujące społeczność akademicką o podjętych uchwałach.

Konwent
§ 35
1. Konwent PWSIiP w Łomży jest  organem kolegialnym uczelni.
2. Konwent jest organem skupiającym przedstawicieli organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i zawodowego, renomowanych przedsiębiorstw, instytucji i organizacji współpracujących z uczelnią, osób fizycznych zasłużonych dla uczelni lub społeczności lokalnej..
3. Konwent pełni funkcje opiniodawcze i doradcze w sprawach ważnych dla uczelni Jest organem wspierającym działania PWSIiP w Łomży w zakresie rozwoju dydaktycznego, naukowego i organizacyjnego.

§ 36
1. W skład konwentu wchodzą:
1) Rektor,
2) prorektorzy,
3) parlamentarzyści RP z okręgu wyborczego, w którego obrębie leży uczelnia,
4) kanclerz,
5) przedstawiciel zarządu województwa podlaskiego,
6) przedstawiciel wojewody podlaskiego,
7) przedstawiciel prezydenta miasta Łomża,
8) przedstawiciel starosty powiatu łomżyńskiego,
9) przedstawiciele znaczących przedsiębiorców regionu oraz organizacji samorządu gospodarczego,
10) inne osoby zasłużone dla uczelni lub społeczności lokalnej, bądź też będące przedstawicielami Ministerstwa  do spraw szkolnictwa wyższego wybrane przez Rektora.
2. Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie konwentu także inne osoby, których obecność uzna za celową ze względu na przedmiot obrad.
3. Rektor występuje do instytucji z wnioskiem o wskazanie ich przedstawicieli do składu Konwentu, a do osób fizycznych zasłużonych dla uczelni lub społeczności lokalnej wysyła imienne zaproszenia.
4.  Członków konwentu powołuje Rektor.
5. Ta sama osoba nie może być członkiem konwentu dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje. Nie dotyczy to osób wchodzących w skład konwentu w związku z pełnieniem funkcji Rektora, a także kanclerza.
6. Przewodniczącym Konwentu zostaje urzędujący w trakcie trwania kadencji Konwentu - Prezydent Miasta Łomży, w przypadku gdy osobiście jest Członkiem Konwentu. W przypadku gdy Prezydent Miasta oddeleguje swojego przedstawiciela do członkowskatwa w Konwencie - Przewodniczącego Konwentu wybiera Konwent na pierwszym posiedzeniu, zwołanym przez Rektora spośród członków Konwentu, w obecności co najmniej 2/3 powołanego składu.
7. Pracami konwentu kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca  przewodniczącego.
8. Kadencja konwentu trwa cztery lata i rozpoczyna się wraz z kadencją Rektora uczelni.

§ 37
Do kompetencji konwentu należy w szczególności:
1) tworzenie w regionie klimatu i zrozumienia sprzyjającego rozwojowi uczelni,
2) podejmowanie działań w celu tworzenia warunków rozwoju uczelni,
3) współudział w organizowaniu i tworzeniu patronatu nad uczelnią,
4) przedstawianie opinii dotyczących kierunków rozwoju gospodarczego regionu i kraju,
5) podejmowanie inicjatyw służących nawiązywaniu i pogłębianiu współpracy uczelni z podmiotami gospodarczymi  oraz  organami  władzy  państwowej  i  samorządu  terytorialnego  w  zakresie  badań naukowych oraz kształcenia studentów, oraz przedstawianie potrzeb regionu w zakresie uruchamiania badań, tworzenia laboratoriów i kierunków studiów,
6) zajmowanie stanowiska w sprawach związanych ze społecznością uczelnianą.
7) opiniowanie strategii rozwoju uczelni,
8) wspieranie uczelni oraz pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych ze źródeł zewnętrznych  na działalność uczelni,
9) wspierania działalności uczelni w zakresie nawiązywania współpracy z podmiotami społecznymi i gospodarczymi,
10) promocja absolwentów uczelni na rynku pracy,
11) podejmowanie działań na rzecz konkurencyjności uczelni,
12) wspieranie uczelni w zakresie powiększania i modernizacji bazy materialnej,
13) opiniowanie spraw przedstawionych przez Rektora lub innych członków konwentu,
14) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Senat,
15) promowanie uczelni w kraju i za granicą.

§ 38
1. Posiedzenia zwyczajne konwentu zwołuje przewodniczący, przynajmniej raz na 6 miesięcy. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje przewodniczący lub jego zastępca z własnej inicjatywy, na wniosek Rektora lub co najmniej 1/5 członków konwentu. Posiedzenie powinno być zwołane w terminie trzech tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.
2. Zawiadomienie o terminie, miejscu oraz projekcie porządku obrad posiedzenia wysyłane jest imiennie do wszystkich członków konwentu, nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia.
3. Konwent odbywa posiedzenia i może przyjmować stanowiska lub podejmować decyzje w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
4. Rozstrzygnięcia konwentu zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
5. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały:
1) w sprawach osobowych,
2) na wniosek członka konwentu, poparty w głosowaniu przez co najmniej 1/2 członków obecnych na posiedzeniu.
6. Konwent może powołać komisje stałe lub doraźne.
7. Obrady konwentu są protokołowane.

Rektor i prorektorzy
§ 39
1. Rektor kieruje działalnością uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników i studentów uczelni.
3. Rektor opracowuje i realizuje strategię rozwoju uczelni.
4. Rektor odpowiada za jakość kształcenia w uczelni.
5. Rektor zapewnia  funkcjonowanie  adekwatnej,  skutecznej  i  efektywnej kontroli zarządczej w uczelni.
6. Zakres pozostałych kompetencji Rektora określa ustawa oraz inne postanowienia Statutu.

§ 40
W celu realizowania wyodrębnionych zadań Rektor może powołać pełnomocników, ustalając na piśmie zakres udzielonego pełnomocnictwa.

§ 41
1. Rektor uczelni jest powołany na stanowisko w drodze wyborów przez kolegium elektorów.
2. Rektor uczelni jest wybierany z pośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień naukowy doktora  habilitowanego.

§ 42
1. Rektor kieruje działalnością uczelni przy pomocy prorektorów.
2. W uczelni powołuje się  nie więcej niż trzech prorektorów.
3. Prorektorzy wybierani są przez kolegium elektorów spośród kandydatów przedstawionych przez Rektora.
4. Kandydat na prorektora powoływany w drodze wyborów musi posiadać co najmniej tytuł naukowy doktora.
5. Kandydatem na prorektora może być nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni  w pełnym wymiarze czasu pracy.  
6. Funkcji  Rektora i prorektora nie można łączyć z funkcją dyrektora, zastępcy dyrektora instytutu, kierownika zakładu.

Rozdział 4
Zasady i tryb przeprowadzania wyborów na kolegialne i jednoosobowe organy uczelni.  


§ 43
1. Organy uczelni  są wyłaniane w trybie wyborów.
2. Ordynacja wyborcza (tryb wyborczy) dotyczy  wyboru:
1) członków kolegium elektorów,
2) Rektora, prorektora lub prorektorów,
3) członków Senatu.

§ 44
1. Wybory organizuje i przeprowadza Komisja Wyborcza, powołana przez Senat najpóźniej w marcu ostatniego roku kadencji.
2. Szczegółowe zasady i organizację wyborów określa Regulamin wyborczy, zatwierdzany przez Senat.
3. W skład uczelnianej komisji wyborczej wchodzą następujący przedstawiciele społeczności uczelni:
1) 2 przedstawicieli nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy co najmniej doktora habilitowanego;
2) 3 przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich;
3) 1 przedstawiciel studentów;
4) 1 przedstawiciel pracowników nie będących nauczycielami akademickimi.
4. Prawo zgłaszania kandydata na członka uczelnianej komisji wyborczej przysługuje każdemu pracownikowi uczelni oraz studentom.
5. Na pierwszym posiedzeniu zwołanym przez Rektora uczelniana komisja wyborcza wybiera swego przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Przewodniczący uczelnianej komisji wyborczej przewodniczy zebraniom wyborczym kolegium elektorów oraz otwartym zebraniom prezentującym kandydatów na Rektora i prorektora.
6. Kadencja komisji wyborczej trwa do chwili powołania nowej komisji wyborczej zgodnie z ust. 1-3.
7. Szczegółowy tryb postępowania w wyborach do uczelnianej komisji wyborczej określa Senat w drodze uchwały.

§ 45
1. Do zadań uczelnianej komisji wyborczej należy:
1) ustalenie i ogłoszenie kalendarza czynności wyborczych,
2) nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów oraz zabezpieczenie dokumentacji wyborczej,
3) przeprowadzenie wyborów,
4) rozstrzyganie wątpliwości związanych z wyborami i interpretacja przepisów ordynacji wyborczej,
5) stwierdzenie o dokonaniu wyboru członków kolegium elektorów, członków Senatu, oraz wyboru Rektora i prorektora,
6) stwierdzenie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu.
2. Kalendarz wyborczy musi zawierać następujące informacje:
1) terminy wyborów,
2) miejsce i terminy zgłaszania kandydatów do kolegium elektorów,
3) miejsce i terminy zgłaszania kandydatów do Senatu,
4) miejsce i termin zgłaszania kandydatów na Rektora.
3. Czas i miejsce przeprowadzenia wyborów podaje się do wiadomości w takim terminie, aby każdy wyborca miał możliwość wzięcia udziału w wyborach.

§ 46
1. W uczelni wyłaniane jest kolegium elektorów w celu wyboru Rektora, prorektora lub prorektorów.
2. Każdego z prorektorów wybiera się osobno.

§ 47
Uczelniane kolegium elektorów składa się z:
1) dwóch przedstawicieli nauczycieli akademickich z każdego instytutu,
2) czterech przedstawicieli pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
3) przedstawicieli studentów stanowiących 20% ogólnego składu kolegium elektorów.

§ 48
1. Wyboru elektorów spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytutach dokonuje się na zebraniach wszystkich nauczycieli akademickich danego instytutu.  
2. Wyboru elektorów spośród studentów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu studenckiego.
3. Wyboru elektorów spośród pracowników niebędących nauczycielami akademickimi dokonuje się na ogólnym zebraniu tych pracowników.

§ 49
1. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikom zatrudnionym w uczelni oraz studentom.
2. Bierne prawo wyborcze przysługuje nauczycielom akademickim zatrudnionym w uczelni jako podstawowym miejscu pracy oraz pozostałym pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy oraz studentom.  
3. Każdemu z wyborców przysługuje prawo zgłaszania kandydata w wyborach  przedstawicieli do Senatu i kolegium elektorów.

§ 50
1. Kandydatów na stanowisko Rektora zgłaszają na piśmie członkowie kolegium elektorów - do Komisji Wyborczej.
2. Zgłoszenie wymaga pisemnej zgody kandydata do kandydowania na stanowisko Rektora.
3. Kandydatów na stanowiska prorektorów przedstawia Komisji Wyborczej Rektor.
4. Osoba kandydująca na prorektora właściwego do spraw studenckich musi uzyskać zgodę większości przedstawicieli studentów w Kolegium Elektorów. Niezajęcie stanowiska w terminie 5 dni uważa się za wyrażenie zgody.
5. Kandydat może zostać wpisany na listę wyborczą po wyrażeniu zgody na kandydowanie.
4. Zgłaszanie kandydatów do uczelnianej komisji wyborczej winno mieć miejsce nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem wyborów.
5. Wybory organów jednoosobowych są ważne, jeśli bierze w nich udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania. Wybory przedstawicieli do organów kolegialnych są ważne, jeśli weźmie w nich udział ponad 1/3 uprawnionych do głosowania.
6. We wszystkich wyborach wybrani zostają kandydaci w liczbie równej ilości miejsc do
 obsadzenia, którzy uzyskali największą i kolejno mniejsze liczby głosów.
7. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów uzyskało jednakową liczbę głosów, stanowiącą o wyborze, przeprowadza się powtórne głosowanie na tych kandydatów przy zachowaniu powyższych zasad.

§ 51
1. Wyboru przedstawicieli do Senatu spośród studentów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu studenckiego.
2. Wyboru przedstawicieli do Senatu spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytutach dokonuje się na ogólnych zebraniach nauczycieli akademickich danej jednostki organizacyjnej uczelni.
3. Wyboru przedstawiciela do Senatu spośród pracowników niebędących nauczycielami akademickimi dokonuje się na ogólnym zebraniu tych pracowników.
4. Ta sama osoba nie może być wybrana do Senatu na więcej niż dwie następujące po sobie kadencje.

§ 52
1. Wyboru Rektora i prorektorów dokonuje kolegium elektorów.
2. Wybory Rektora i prorektorów odbywa się na specjalnym posiedzeniu kolegium elektorów, zwołanym przez uczelnianą komisję wyborczą.
3. Wybory Rektora odbywają się nie później niż do 31 maja w ostatnim roku upływającej  kadencji.
4. Posiedzenie kolegium elektorów w celu wyboru prorektora, lub prorektorów, odbywa się nie później niż w terminie 10 dni od dnia wyboru Rektora.
5. Pozostałych wyborów, dla których nie określono terminu dokonuje się w terminie do końca czerwca w ostatnim roku upływającej kadencji.
6. Przewodniczący uczelnianej komisji wyborczej zawiadamia niezwłocznie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o wyborze Rektora.

§ 53
1. W razie odwołania lub wygaśnięcia mandatu osoby piastującej funkcję jednoosobowego organu uczelni lub jego zastępcy w czasie trwania kadencji kolegium elektorów, w terminie nie dłuższym niż 30 dni dokonuje nowego wyboru na odpowiednie stanowisko na okres do końca kadencji.
2. Mandat organu jednoosobowego oraz mandat członka organu kolegialnego pochodzącego z wyboru  wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1) śmierci,
1) utraty biernego prawa wyborczego,
2) rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
3) ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów,
4) zrzeczenia się mandatu lub rezygnacji z zajmowanego stanowiska,
5) ukarania karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.
3. Zrzeczenie się mandatu lub rezygnacja z zajmowanego stanowiska następuje na piśmie i obejmuje okres pozostały do końca kadencji.
4. Wygaśnięcie mandatu stwierdza właściwy organ kolegialny. Wygaśnięcie mandatu Rektora lub prorektora stwierdza Senat.
5. Jeżeli do końca kadencji organu kolegialnego pozostało więcej niż sześć miesięcy, przeprowadza się wybory uzupełniające. Wybory uzupełniające przeprowadza się w tym samym trybie co wybory właściwe.

Rozdział 5
Pracownicy uczelni


§ 54
1. Pracownikami uczelni są nauczyciele akademiccy oraz pracownicy niebędący  nauczycielami akademickimi.
2. Nauczycielami akademickimi są:
1)  pracownicy naukowo-dydaktyczni,
2) dydaktyczni,         
3) dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej.
3. Pracownicy naukowo - dydaktyczni są zatrudniani na stanowiskach:
1) profesor zwyczajny,
2) profesor nadzwyczajny,
3) profesor wizytujący,
4) adiunkt,
5) asystent.
4. Pracownicy dydaktyczni są zatrudniani na stanowiskach:
1) profesor zwyczajny,
2) profesor nadzwyczajny,
3) profesor wizytujący,
4) starszy wykładowca,
5) wykładowca,
6) asystent,
7) lektor lub instruktor.
5. Pozostali pracownicy uczelni zatrudnieni na stanowiskach nie wymienionych w ust.2 pkt.3, ust.3 i 4 są zaliczani do grupy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

§ 55
1. Do podstawowych obowiązków pracowników naukowo - dydaktycznych należy:
1) kształcenie i wychowywanie studentów, w tym nadzorowanie opracowywanych przez studentów prac zaliczeniowych, semestralnych, dyplomowych, pod względem merytorycznym i metodycznym,
2) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, rozwijanie twórczości naukowej
3) uczestnictwo w pracach organizacyjnych uczelni.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników dydaktycznych należy:
1) kształcenie i wychowywanie studentów, w tym nadzorowanie opracowywanych przez studentów prac zaliczeniowych, semestralnych, dyplomowych, pod względem merytorycznym i metodycznym,
2) podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
3) uczestnictwo w pracach organizacyjnych uczelni.
3. Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni mogą uczestniczyć w pracach badawczych. Warunki prowadzenia tych prac określa Senat.

§ 56
Nauczycielami akademickimi na poszczególnych stanowiskach mogą być osoby odpowiadające kryteriom określonym w ustawie, a ponadto spełniające dodatkowe wymagania i kwalifikacje zawodowe określone w Statucie.

§ 57
1. Na stanowisku profesora zwyczajnego może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł naukowy profesora.
2. Na stanowisku profesora nadzwyczajnego może być zatrudniona osoba posiadająca stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora  z zastrzeżeniem ust.3 niniejszego paragrafu.
3. Na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego może być zatrudniona osoba niespełniająca wymagań określonych odpowiednio w art. 114 ust. 2 i 3 ustawy, jeżeli posiada stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej, potwierdzone na podstawie dwóch opinii opracowanych przez osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora, z czego przynajmniej jedna z tych osób nie byłaby zatrudniona  w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
4. Na stanowisku adiunkta może być zatrudniona osoba, która posiada co najmniej stopień naukowy doktora i wykaże się publikacjami naukowymi
5. Na stanowisku starszego wykładowcy może być zatrudniona osoba posiadająca  tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny oraz co najmniej trzy letnie doświadczenie zawodowe związane z reprezentowaną przez siebie specjalnością, zdobyte poza szkolnictwem wyższym lub osoba posiadająca stopień naukowy doktora
6. Na stanowisku wykładowcy może zostać zatrudniona osoba posiadająca co najmniej tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny i co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe związane z reprezentowaną przez siebie specjalnością, zdobyte poza szkolnictwem wyższym.
7. Na stanowisku asystenta może być zatrudniona osoba, która posiada co najmniej tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny.

§ 58
1. Zatrudnienie na stanowisku asystenta osoby nie mającej stopnia naukowego doktora następuje na okres nie dłuższy niż 2 lata, z możliwością przedłużenia jeżeli osoba ta uzyskała pozytywną ocenę związaną z zaawansowaniem pracy nad rozprawą doktorską. Łączny okres  zatrudnienia  na stanowisku asystenta osoby nie mającej stopnia naukowego doktora nie może być dłuższy niż 6 lat.
2. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta osoby nie mającej stopnia naukowego doktora habilitowanego następuje na okres nie dłuższy niż 2 lata, z możliwością przedłużenia jeżeli osoba ta uzyskała pozytywną ocenę związaną z zaawansowaniem postępowania habilitacyjnego. Łączny okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby nie mającej stopnia naukowego doktora habilitowanego nie może być dłuższy niż 8 lat.
3. Bieg terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia.

§ 59
1. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim następuje na czas określony lub nieokreślony na podstawie umowy o pracę albo mianowania.
2. Na podstawie mianowania zatrudnić można wyłącznie nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora. Zatrudnienie na podstawie mianowania następuje w  pełnym wymiarze czasu pracy.
3. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje i rozwiązuje Rektor, z zastrzeżeniem ust.4.
4. Rektor rozwiązuje stosunek pracy z mianowanym nauczycielem akademickim w trybie art. 125 ustawy po uzyskaniu opinii Senatu.
5. Jeżeli ustawa przewiduje rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim z końcem semestru, przez koniec semestru rozumie się odpowiednio: 28 (29) lutego albo 30 września.

§ 60
1. Zatrudnienie nauczyciela akademickiego w wymiarze przewyższającym połowę etatu na czas określony lub nieokreślony następuje po przeprowadzeniu otwartego konkursu.
2. Konkurs ogłasza Rektor lub za zgodą Rektora Dyrektor Instytutu przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości.
3. Ogłoszenie o konkursie podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie komunikatu na uczelnianej tablicy ogłoszeń, stronie internetowej uczelni oraz ogłasza się na stronach internetowych urzędu obsługującego właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego.  
4. Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać co najmniej: miejsce zatrudnienia, określenie stanowiska pracy, wymagania stawiane kandydatom oraz sposób ich dokumentowania, a także termin składania dokumentów oraz termin ogłoszenia jego wyników.
5. Komisję konkursową do zatrudnienia nauczyciela akademickiego powołuje Rektor w składzie minimum trzech osób.
6. Kryteriami kwalifikacyjnymi branymi pod uwagę przy zatrudnieniu nauczyciela akademickiego w uczelni są:
1) czy uczelnia jest podstawowym miejscem pracy w rozumieniu ustawy,
2) czy zatrudniana osoba może być zaliczona do minimum kadrowego danego kierunku studiów,
3) osiągnięcia dydaktyczne, naukowe, organizacyjne kandydata oraz jego doświadczenie zawodowe zdobyte w pracy poza szkolnictwem wyższym.
7. Przewodniczący komisji konkursowej przedstawia Rektorowi informacje o przebiegu konkursu oraz o rozstrzygnięciu proponowanym przez komisję oraz wnioskuje do Rektora o zatrudnienie kandydata na stanowisko, na które ogłoszono konkurs.
8. W razie wątpliwości, Rektor może zwrócić się o wyrażenie opinii o dorobku naukowym, dydaktycznym i organizacyjnym kandydata do specjalisty z zakresu danej dyscypliny naukowej.
9. Rektor może odwołać lub unieważnić konkurs bez podania przyczyny.

§ 61
1. Zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaje zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiar zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk, zasady obliczania godzin dydaktycznych, a także zasady i tryb powierzania zajęć prowadzonych w godzinach ponadwymiarowych określa Senat.
2. Rektor, powierzając nauczycielowi akademickiemu wykonywanie ważnych zadań związanych z pełnieniem funkcji administracyjnych, organizacyjnych lub dydaktycznych lub innych zadań przewidzianych w statucie, może obniżyć wymiar jego zajęć dydaktycznych poniżej dolnej granicy wymiaru, ustalonej zgodnie z art. 130 ust. 3 ustawy.
3. Do ważnych zadań pozwalających obniżyć wymiar zajęć dydaktycznych należą:
1)  rodzaj i charakter zadań i przedsięwzięć, których nauczyciel chce się podjąć na rzecz rozwoju uczelni,
2) pełnienie funkcji kierowniczych w uczelni,
3) poziom obciążeń dydaktycznych w danej dyscyplinie.

§ 62
1. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego określa dyrektor instytutu.
2. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego zatrudnionego w jednostce ogólnouczelnianej ustala kierownik tej jednostki.

§ 63
1. Nawiązanie stosunku pracy z pracownikami uczelni niebędącymi nauczycielami akademickimi następuje na podstawie umowy o pracę.
2. Stosunek pracy z pracownikami uczelni wymienionymi w ust. 1 nawiązuje i rozwiązuje Rektor lub z jego upoważnienia kanclerz.

Ocena nauczycieli akademickich
§ 64
1. Bieżąca ocena nauczycieli akademickich jest obowiązkiem ich bezpośrednich przełożonych.
2. Wszyscy nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie, w szczególności w zakresie należytego wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 111 ustawy, oraz przestrzegania prawa autorskiego i praw pokrewnych, a także prawa własności przemysłowej.
3. Ocena okresowa dokonywana jest nie rzadziej niż raz na dwa lata lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której nauczyciel jest zatrudniony. Oceny nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł profesora, zatrudnionego na podstawie mianowania, dokonuje sie nie rzadziej niż raz na cztery lata.  
4. Oceny, o której mowa w ust. 3 dokonuje dyrektor instytutu  w stosunku do nauczycieli akademickich zatrudnionych w danym instytucie lub kierownik ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej a  dyrektorów instytutów oraz kierowników jednostek ogólnouczelnianych dokonuje Rektor.  

§ 65
1. Podstawę oceny nauczyciela akademickiego stanowią jego osiągnięcia w zakresie kształcenia i wychowania studentów, podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz udział w pracach organizacyjnych uczelni.
2. Przy ocenie osiągnięć w zakresie kształcenia uwzględnia się:
1) wyniki hospitacji,
2) publikacje dydaktyczne, w tym opracowane podręczniki, skrypty i materiały pomocnicze do zajęć,
3) opinię studentów ustaloną na podstawie ankiety, dotyczącą wykonywania obowiązków dydaktycznych, przeprowadzaną po zakończeniu każdego cyklu zajęć dydaktycznych.
3. Przy ocenie osiągnięć w zakresie wychowania studentów uwzględnia się:
1) prowadzenie studenckich kół naukowych i grup zainteresowań dla studentów,
2) współudział w organizowaniu imprez i spotkań aktywizujących środowisko studenckie,
3) współpracę z organami samorządu studenckiego.
4. Przy ocenie aktywności nauczyciela akademickiego w zakresie podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych uwzględnia się:
..awanse naukowe;
..uczestnictwo w pracach badawczych;
..publikacje naukowe, wdrożenia, projekty i ekspertyzy;
..udział w konferencjach naukowych, studiach podyplomowych i szkoleniach.
5. Przy ocenie aktywności w pracach organizacyjnych uczelni uwzględnia się:
1) udział w komisjach i zespołach problemowych,
2) udział w organizowaniu konferencji,
3) pracę w organach uczelni.

§ 66
1. Ocenę okresową podmiot wskazany w § 67 ust. 4 sporządza na arkuszu oceny zatwierdzonym przez Senat.
2. Przy dokonywaniu oceny nauczyciela akademickiego dotyczącej wypełniania obowiązków dydaktycznych, uwzględnia się opinię studentów. Opinię studentów uzyskuje się na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród studentów.
3. Ankiety w sprawie wyrażania opinii studentów są wypełniane anonimowo.
4. Wyrażona przez studentów w formie anonimowych ankiet ocena, dotyczy zajęć dydaktycznych prowadzonych przez ocenianego nauczyciela akademickiego.
5. Zasady, tryb opracowania i przeprowadzania ankiety, o której mowa w ust. 2 określa Rektor.

§ 67
1. Ocena nauczyciela akademickiego zatrudnionego w instytucie  zostaje mu przedstawiona na piśmie przez dyrektora instytutu, lub kierownika ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej.
2. Nauczycielowi akademickiemu przysługuje odwołanie od dokonywanych ocen do odwoławczej komisji oceniającej.
3. Odwołanie wnosi się do odwoławczej komisji oceniającej w terminie czternastu dni od dnia przedstawienia nauczycielowi akademickiemu oceny. O możliwości i terminie wniesienia odwołania należy poinformować osobę ocenianą.
4. Odwoławcza komisja oceniająca powinna rozpoznać odwołanie w terminie trzydziestu dni od daty otrzymania odwołania wraz z aktami sprawy.
5. Odwoławcza komisja oceniająca utrzymuje zaskarżoną ocenę w mocy albo zmienia ją na korzyść odwołującego się nauczyciela akademickiego.
6. Decyzja odwoławczej komisji oceniającej jest ostateczna.
7. Odwoławczą komisję oceniającą powołuje i rozwiązuje Rektor.
8. Skład odwoławczej komisji oceniającej powinien liczyć co najmniej trzy osoby.

§ 68
Wyniki przeprowadzonej oceny nauczyciela akademickiego oraz wnioski wynikające z takiej oceny mają wpływ na:
1) podwyższenie lub obniżenie wysokości uposażenia,
2) awanse, premiowania i wyróżnienia,
3) przydział określonych zajęć w następnych semestrach oraz na wielkość obciążenia obowiązkami dydaktycznymi,
4) powierzenie stanowisk kierowniczych,
5) możliwość rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem, w tym także z mianowanym nauczycielem akademickim.

Urlopy
§ 69
1. Tryb udzielania nauczycielowi akademickiemu urlopu wypoczynkowego określa Rektor.
2. Urlopów, o których mowa w art. 134 ust. 1 i 3– 4 ustawy, udziela Rektor na umotywowany wniosek nauczyciela akademickiego, po zasięgnięciu opinii dyrektora instytutu lub kierownika ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej.
3. W przypadku urlopu naukowego związanego z przygotowaniem rozprawy doktorskiej wymagana jest opinia promotora.
4. Rozpatrując wniosek o udzielenie urlopu zgodnie z ust. 2 Rektor uwzględnia przede wszystkim tematykę prowadzonych prac naukowych, w związku z którymi udzielany jest urlop, a w szczególności czy ich tematyka mieści się w profilu działalności uczelni.
5. Urlopu, o którym mowa w art. 134 ust. 5 ustawy, udziela Rektor na pisemny wniosek nauczyciela akademickiego. Do wniosku nauczyciel akademicki dołącza orzeczenie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, leczącego nauczyciela.

Odpowiedzialność dyscyplinarna
§ 70
1. Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie uchybiające obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczycielskiego.
2. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich powołuje się Uczelnianą Komisję Dyscyplinarną ds. Nauczycieli Akademickich.
3. Członków Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich wybiera Senat.
4. W skład Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich wchodzi:
1) po jednym nauczycielu akademickim z każdego instytutu, zatrudnionym na stanowisku profesora zwyczajnego albo profesora nadzwyczajnego,
2) po jednym nauczycielu akademickim z każdego instytutu z grupy pozostałych nauczycieli akademickich,
3) jednego przedstawiciela studentów, spośród trzech wskazanych przez samorząd studencki,
5. Senat wybiera spośród członków komisji przewodniczącego i zastępcę Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich. Przewodniczącym i zastępcą może być tylko osoba zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego albo profesora nadzwyczajnego.
6. Członkami Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich nie mogą być osoby pełniące funkcje: Rektora, prorektora, dyrektora instytutu.
7. Komisja, o której mowa w ust. 2, wyznacza spośród członków komisji skład orzekający i jego przewodniczącego.
8. Rektor powołuje na okres kadencji organów uczelni rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli akademickich spośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień naukowy doktora.

Nagrody
§ 71
1. Nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać nagrody Rektora za osiągnięcia naukowe, dydaktyczne lub organizacyjne albo za całokształt dorobku.
2. Zasady i tryb przyznawania nagród określa regulamin uchwalony przez Senat.

§ 72
1. Pracownikom uczelni nie będącym nauczycielami akademickimi Rektor przyznaje nagrody za wyróżniającą się pracę zawodową, organizacyjną lub społeczną na rzecz uczelni.
2. Fundusz Nagród dla pracowników nie będących nauczycielami akademickimi tworzony jest w wysokości 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych dla tej grupy pracowników.
3. Uprawnionymi do nagród są pracownicy, którzy:
1) są zatrudnieni w uczelni co najmniej 1 rok,
2) nie korzystali w ciągu ostatnich 6 miesięcy z urlopu bezpłatnego,
3) nie byli karani w ciągu ostatniego roku karą upomnienia, nagany, karą pieniężną,
4) wyróżniali się przy wykonywaniu powierzonych im zadań.
4. Wysokość nagrody ustala Rektor.
5. Nagroda nie może być niższa niż 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na dany rok kalendarzowy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów.
6. Nagroda nie może być wyższa niż dziesięciokrotność minimalnego wynagrodzenia określonego w ustępie 5.
7. Wnioski o przyznanie nagród przedstawiają Rektorowi za pośrednictwem Kanclerza: Prorektorzy, Kanclerz oraz kierownicy jednostek organizacyjnych.
8. Wnioski o przyznanie nagród opiniuje komisja powołana przez Rektora.
9. Ostateczną decyzję o przyznaniu nagrody podejmuje Rektor.
10. Rektor z własnej inicjatywy decyduje o przyznaniu nagrody Kanclerzowi w ramach ustalonego Funduszu Nagród.
11. Rektor może z własnej inicjatywy przyznać nagrodę dla każdego pracownika nie będącego nauczycielem akademickim w ramach funduszu, o którym mowa w ust.2.

§ 73
1. O przyznaniu nagrody pracownik zostaje powiadomiony pisemnie.
2. Kwestura, na podstawie otrzymanej na piśmie decyzji Rektora dokonuje wypłaty nagrody.

Rozdział 6
Studia i studenci


§ 74
1. Uczelnia prowadzi studia wyższe zawodowe pierwszego i drugiego stopnia w formie studiów stacjonarnych i studiów niestacjonarnych, zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami.
2. Uczelnia może prowadzić studia o profilu praktycznym zgodnie z art.168 a Ustawy.
3. Organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa regulamin studiów.
4. Studia w uczelni są prowadzone według planów studiów i programów kształcenia, z uwzględnieniem efektów kształcenia zgodnych z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.
5. Organizację i tok studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń określają odpowiednie regulaminy.
6. Wykłady w uczelni są otwarte.

§ 75
1. Uczelnia może pobierać opłaty za świadczone studia lub usługi edukacyjne związane z:
1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych oraz stacjonarnych, jeżeli są to studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej, a student nie spełnia warunków zwolnienia od opłat, określonych w art. 170a ust. 3 oraz 170a ust. 4 w związku z art. 181 ust. 1 i art. 174 ust. 4 ustawy,
2) kształceniem studentów na studia stacjonarnych, w przypadku korzystania z zajęć poza limitami punktów ECTS, ustalonymi na podstawie art. 164a i 172a ust. 2 ustawy,    
3) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,
4) prowadzeniem studiów w języku obcym,
5) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów,
6) prowadzeniem studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 oraz zasady pobierania opłat i warunki zwalniania z opłat określa się zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy.

§ 76
1. Przyjęcia na studia wyższe prowadzone są zgodnie z art. 169 ustawy oraz uchwałami Senatu, o których mowa w art. 169 ust. 2 ustawy.
2. Uchwały Senatu, o których mowa w ust. 1, podawane są do publicznej wiadomości w informatorach dla kandydatów na studia wyższe, na stronach internetowych uczelni oraz w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Rekrutacje na studia wyższe przeprowadzają komisje rekrutacyjne oraz uczelniana komisja rekrutacyjna.
4. Komisje rekrutacyjne oraz  uczelnianą komisję rekrutacyjną powołuje Rektor . Rektor ustala również liczbę członków odpowiednich komisji i powołuje ich przewodniczących i zastępców.
5. Osoby powołane do składu komisji rekrutacyjnych nie mogą pełnić funkcji członka uczelnianej komisji rekrutacyjnej.
6. Decyzje w sprawach przyjęcia na studia podejmują komisje rekrutacyjne.
7. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej w terminie czternastu dni od doręczenia decyzji. Podstawą odwołania może być jedynie naruszenie warunków i trybu rekrutacji na studia. Decyzje w przedmiocie odwołania podejmuje uczelniana komisja rekrutacyjna. Decyzja komisji uczelnianej jest ostateczna.
8. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą nauczyciele akademiccy oraz pracownicy administracji, a w skład uczelnianej komisji rekrutacyjnej także przedstawiciele organu kolegialnego samorządu studenckiego.
9. Komisji rekrutacyjnych nie powołuje się, jeżeli wstęp na studia, lub określony kierunek studiów, jest wolny, stosownie do przepisów, o których mowa w ust. 1.
10. Decyzje o przyjęciu na studia w przypadkach wolnego wstępu podejmuje dyrektor instytutu, a odwołania kierowane są do Rektora. Decyzja Rektora jest ostateczna.        

§ 77
Osoba przyjęta w poczet studentów uczelni nabywa prawa studenta z chwilą immatrykulacji
i złożenia następującego ślubowania: „Ślubuję uroczyście, że będę wytrwale dążyć do zdobywania wiedzy i rozwoju własnej osobowości, odnosić się z szacunkiem do władz uczelni i wszystkich członków jej społeczności, stosować prawa i obyczaje akademickie oraz całym postępowaniem dbać o godność i honor studenta Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży”
 
§ 78
Student może studiować według indywidualnego planu studiów i programu nauczania na zasadach ustalonych przez Senat w regulaminie studiów.

§ 79
Prawa i obowiązki studentów określa ustawa oraz regulamin studiów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

§ 80
1. Studenci uczelni tworzą samorząd studencki, którego uprawnienia i zasady działania określa ustawa i regulamin samorządu studenckiego.
2. Studenci mają prawo do zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich, w szczególności w kołach naukowych oraz zespołach artystycznych i sportowych.

§ 81
Studenci mają prawo do ubiegania się o pomoc materialną, na warunkach określonych w ustawie oraz regulaminie ustalonym przez Rektora w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego.

§ 82
1. Za postępowanie uchybiające godności studenta oraz za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni, student ponosi odpowiedzialność przed komisjami dyscyplinarnymi.
2. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych studentów powołuje się:
1) komisję dyscyplinarną uczelni dla studentów,
2) odwoławczą komisję dyscyplinarną uczelni dla studentów.
3. Senat powołuje komisję dyscyplinarną uczelni dla studentów w składzie:
1) po jednym przedstawicielu nauczycieli akademickich z każdego instytutu,
2) po jednym studencie z każdego instytutu.
4. Senat powołuje odwoławczą komisję dyscyplinarną uczelni dla studentów w składzie:
1) po jednym przedstawicielu nauczycieli akademickich z każdego instytutu,
2) po jednym studencie z każdego instytutu.
5. Członek komisji dyscyplinarnej uczelni dla studentów nie może być jednocześnie członkiem odwoławczej komisji dyscyplinarnej uczelni dla studentów.
6. Kandydatów do komisji, o których mowa w ust. 3 i 4, zgłaszają spośród nauczycieli akademickich dyrektorzy instytutów, a spośród studentów – organ samorządu studenckiego uczelni.
7. Senat wybiera spośród nauczycieli akademickich – członków komisji, o których mowa  w ust. 2, przewodniczących tych komisji oraz po jednym zastępcy przewodniczącego.
8. Kadencja komisji, o których mowa w ust. 2, rozpoczyna się 1 stycznia roku następującego po wyborze organów uczelni i trwa cztery lata. Kadencja studentów członków komisji trwa dwa lata.
9. Do wyborów uzupełniających skład komisji w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 3–7.
10. Rektor powołuje na okres kadencji organów uczelni rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów spośród nauczycieli akademickich.

§ 83
1. Przewodniczący komisji dyscyplinarnych, o którym mowa w § 101 ust. 7, wyznaczają składy orzekające i ich przewodniczących.
2. Komisja dyscyplinarna orzeka w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz w równej liczbie z nauczycieli akademickich i studentów.

Rozdział 7
Mienie i administracja uczelni


§ 84
1. Mienie uczelni obejmuje własność i inne prawa majątkowe.
2. Uczelnia w ramach posiadanych środków, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo – finansowego zatwierdzonego przez Senat uczelni.

§ 85
1. Uczelnia może utworzyć własny fundusz stypendialny, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy, przeznaczony na stypendia dla pracowników i studentów.
2. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 ustawy.
3. Stypendia określone w ust.1 przyznawane są na zasadach określonych w odrębnym regulaminie.
4. Uczelnia może tworzyć fundusz rozwoju uczelni.

§ 86
Czynności prawnych, dotyczących praw i obowiązków majątkowych uczelni, dokonuje Rektor, a w zakresie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora także prorektor  lub kanclerz.

§ 87
1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką uczelni oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia uczelni w zakresie zwykłego zarządu z wyłączeniem spraw zastrzeżonych w ustawie lub statucie dla organów uczelni.
2. Do zadań kanclerza należy w szczególności:
1) podejmowanie działań zapewniających właściwe wykorzystanie majątku uczelni oraz jego powiększanie i rozwój,
2) organizowanie oraz koordynowanie działalności administracyjnej, finansowej, technicznej i gospodarczej,
3) realizowanie polityki osobowej i płacowej Uczelni w stosunku do podległych mu pracowników,
4) pełnienie funkcji przełożonego w stosunku do pracowników administracji i obsługi.
3. Rektor może upoważnić kanclerza na mocy stosownego pisemnego pełnomocnictwa do występowania w imieniu i na rzecz uczelni w sprawach niewymienionych w  Statucie.

§ 88
1. Kanclerza zatrudnia Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
2. Kanclerz składa Rektorowi sprawozdanie z działalności i odpowiada za swoją działalność przed Rektorem.
3. Kanclerz działa przy pomocy zastępców.
4. Na wniosek kanclerza, Rektor może zatrudnić nie więcej niż dwóch zastępców.
5. Jednym z zastępców kanclerza jest kwestor.

§ 89    
1. Kwestor pełni funkcję głównego księgowego i jest zastępcą kanclerza. Obowiązki i uprawnienia kwestora jako głównego księgowego regulują odrębne przepisy.
2. Kwestora powołuje i odwołuje Rektor na wniosek kanclerza.

Zgromadzenia
§ 90
1. Pracownicy uczelni i studenci mają prawo do organizowania zgromadzeń na terenie uczelni. Na zorganizowanie zgromadzenia na terenie uczelni niezbędna jest zgoda Rektora.
2. Zgromadzenia na terenie uczelni odbywają się zgodnie z przepisami działu V ustawy.
3. Zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia należy złożyć Rektorowi na piśmie co najmniej na dwadzieścia cztery godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia. W przypadkach uzasadnionych nagłością sprawy Rektor może przyjąć zawiadomienie w krótszym terminie.
4. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) imiona i nazwiska oraz adresy osób, które zwołują zgromadzenie bądź są odpowiedzialne za jego przeprowadzenie, w tym przewodniczącego zgromadzenia,
2) dokładne wskazanie miejsca i terminu zgromadzenia,
3) cel bądź program zgromadzenia.
5. Rektor odmawia udzielenia zgody, o której mowa w ust. 1, lub zakazuje zorganizowania
i przeprowadzenia zgromadzenia jeżeli cele lub program zgromadzenia naruszają przepisy prawa.
6. Organizatorzy zgromadzenia są odpowiedzialni za przebieg zgromadzenia.
7. Rektor może delegować na zgromadzenie swego przedstawiciela. Przedstawiciel ten ma prawo, po uprzedzeniu organizatorów, rozwiązać zgromadzenie, jeżeli przebiega ono z naruszeniem przepisów prawa.
8. Pracownicy i studenci, którzy przeszkadzają lub usiłują przeszkodzić w organizowaniu zgromadzenia lub zakłócają jego przebieg, nie podporządkowują się zarządzeniom przewodniczącego zgromadzenia lub przedstawiciela Rektora, bądź zwołują zgromadzenie bez wymaganego zawiadomienia lub zgody Rektora albo naruszają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej niezależnie od innych rodzajów odpowiedzialności prawnej.
9. Z chwilą rozwiązania lub zamknięcia zgromadzenia jego uczestnicy są obowiązani bez nieuzasadnionej zwłoki opuścić miejsce, w którym odbywało się zgromadzenie.

Rozdział 8
Postanowienia końcowe i przepisy przejściowe

§ 91
1. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem określonym w uchwale Senatu. (13.10. 2011 r. - Uchwała nr 92/11)
2. Interpretacji przepisów niniejszego Statutu dokonuje Senat
3. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc statut PWSIiP  w Łomży  uchwalony przez Senat Uchwałą Nr 42/2005 z dnia 15 grudnia 2005r. z późniejszymi zmianami.
4. Senat wybrany na podstawie przepisów Statutu funkcjonującego do dnia wejścia niniejszego Statutu, funkcjonuje do końca swojej kadencji.
5. Konwent, jako nowo powołany organ kolegialny funkcjonuje do końca kadencji Rektora niezależnie od czasookresu powołania konwentu.

 

Załączniki:
  1.   STATUT_09_02_2012.pdf
Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2011-10-13

Opublikował: Tomasz  Skrodzki

Publikacja z dnia: 2013-02-26 11:19:12

Wersja dokumentu: 6

Ilość wyświetleń: 4138


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3