Od 11 listopada 2022 r. obowiązuje nowy wykaz dyscyplin naukowych wprowadzony znowelizowanym Rozporządzeniem MEiN z dnia 11.10.2022 r. (ogł. 27.10.2022 r.) dotyczącym dziedzin i dyscyplin naukowych. Będzie 56 dyscyplin w 10 dziedzinach nauki i sztuki. Do tej pory było 47 dyscyplin i 8 dziedzin.
W rozporządzenia wyodrębniono następujące nowe dyscypliny naukowe: etnologia i antropologia oraz polonistyka w dziedzinie nauk humanistycznych; inżynieria bezpieczeństwa oraz ochrona dziedzictwa i konserwacja zabytków w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych; biologia medyczna w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, stosunki międzynarodowe w dziedzinie nauk społecznych; biotechnologia w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, a także nauki biblijne w dziedzinie nauk teologicznych. Wyodrębniono też dziedzinę nauk o rodzinie w nowo utworzonej dyscyplinie naukowej nauka o rodzinie, a także dziedzinę nauk weterynaryjnych, obejmującej dyscyplinę naukową weterynaria (która należała do dziedziny nauk rolniczych). Zmieniono też nazwę dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport na inżynieria lądowa, geodezja i transport.
W uzasadnieniu rozporządzenia czytamy, że zmiany w podziale dziedzin i dyscyplin wynikają z tego, że do resortu kierowane były wskazujące na taką potrzebę wnioski przedstawicieli środowiska akademickiego, a także ministrów kierujących poszczególnymi działami administracji rządowej. Zaznaczono, że utworzenie nowych dyscyplin naukowych umożliwi w kolejnych latach przeprowadzanie bardziej efektywnej i adekwatnej do potrzeb środowiska naukowego ewaluacji, a w następstwie – nadawanie stopni naukowych i prowadzenie kształcenia w szkole doktorskiej w ramach tych dyscyplin.
Nową klasyfikację dziedzin i dyscyplin naukowych negatywnie oceniła już w lipcu Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Organ ten zaapelował o wstrzymanie wprowadzenia w życie proponowanych zmian i przeprowadzenie analizy oraz wymianę opinii z przedstawicielskimi organami środowiska naukowego. RGNiSW przypomniała, że wśród założeń reformy nauki i szkolnictwa wyższego było dążenie do wyraźnego zmniejszenia liczby dziedzin i dyscyplin nauki – zgodnie z rozwiązaniami OECD. Dodano, że niezrozumiałe jest modyfikowanie listy dyscyplin przed opublikowaniem i wszechstronną analizą danych niedawno zakończonej ewaluacji jakości działalności naukowej.(PAP)
2022-11-28