Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Uchwały Senatu > rok 2011


Uchwała nr 115/2011 w spr. wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w PWSIiP

Uchwała nr 115/2011
Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
z dnia 15.12.2011 r.

w sprawie: wprowadzenia  Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w PWSIiP

Na podstawie § 29 ust.4 Statutu Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
w Łomży w zw. z art.66 ust.2  pkt. 3a  Ustawy o szkolnictwie wyższym oraz § 11 pkt.1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 roku w sprawie prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, uchwala się, co następuje:

W trosce o doskonalenie jakości kształcenia tworzy się w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży Uczelniany System Zarządzania Jakością Kształcenia.

§ 1
Uchwała określa cel, zakres działania i strukturę organizacyjną Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia.

§ 2
1. Celem działania Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia jest w szczególności wypełnianie
     misji uczelni „ Kształcimy praktyków” poprzez:
1) stymulowanie ciągłego doskonalenia jakości kształcenia w PWSIiP w Łomży;
2) podnoszenie poziomu wykształcenia absolwentów PWSIiP w Łomży;
3) informowanie o jakości kształcenia w PWSIiP w Łomży.
2. Działaniem Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia objęci są: pracownicy PWSIiP w Łomży
    i studenci studiujący na wszystkich poziomach i trybach studiów.
3. Funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia ma charakter ciągły i systematyczny,
    z zaangażowaniem w realizację jego zadań pracowników i studentów.

§ 3
Zakres działania Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia obejmuje w szczególności:
1) analizę zasad rekrutacji na studia;
2) analizę planów studiów i programów nauczania oraz ocenę efektów kształcenia;
3) ocenę procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych;
4) badanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do
    pracy zawodowej;
5) sprawdzanie jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego;
6) badanie mobilności studentów;
7) inne zadania wynikające z rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.

§ 4
1. Za szczególnie ważny element Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia uznaje się badania
    prowadzone w formie ankiet, mające na celu uzyskanie opinii studentów o prowadzonych zajęciach
    dydaktycznych oraz obsłudze procesu kształcenia, opinii pracowników o warunkach kształcenia, opinii
    pracodawców o kompetencjach absolwentów.
2. Wyniki badań ankietowych będą wykorzystywane do:
1) doskonalenia jakości kształcenia;
2) okresowej oceny nauczycieli akademickich.

§ 5
1. Nadzór nad funkcjonowaniem Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia na szczeblu uczelni
    sprawuje Rektor, a w instytutach dyrektorzy instytutów.
2. W celu realizacji zadań Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia powołuje się Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia (URJK) i Instytutowe Komisje ds. Jakości Kształcenia danego kierunku (IKJK).

§ 6
1. Prace URJK koordynuje pełnomocnik rektora ds. zarządzania jakością kształcenia jako przewodniczący URJK.
2. W skład URJK wchodzą:
1) przewodniczący Instytutowych Komisji ds. Jakości Kształcenia danego kierunku,
2)  przewodniczący senackiej Komisji ds. Kształcenia,
3) Kierownik Działu Kształcenia,
4) Kierownik Działu Systemów Komputerowych,
5) Kierownik Działu Współpracy z Zagranicą,
6) przedstawiciel studentów wskazany przez Samorząd Studentów PWSIiP.
3. Przewodniczącego URJK oraz jej członków wymienionych w ust. 2 pkt. 1-5  powołuje rektor na okres kadencji
   władz PWSIiP.
4. Do zadań URJK, w szczególności, należy:
1) opracowanie jednolitych dla PWSIiP procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia;
2) przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie procesu kształcenia w PWSIiP;
3) przekazywanie IKJK informacji dotyczących wprowadzanych procedur;
4) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia przedstawionych przez Instytutowe Komisje ds.
    Jakości Kształcenia;
5) przedstawianie Rektorowi  PWSIiP corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania Uczelnianego Systemu
    Zarządzania Jakością Kształcenia;
6) wsparcie Instytutowych Komisji ds. Jakości Kształcenia;
7) inne działania związane funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w uczelni.

§ 7
1. W celu realizacji zadań Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia na szczeblu instytutów, 
     powołuje się Instytutowe Komisje ds. Jakości Kształcenia danego kierunku.
2. W skład IKJK daenego kierunku wchodzą:
1) dyrektor lub zastępca dyrektora instytutu jako przewodniczący IKJK;
2) członkowie - nauczyciele akademiccy min. po 4 nauczycieli akademickich spośród osób stanowiących
     minimum kadrowe każdego z kierunków studiów realizowanych w instytucie)
3) po jednym przedstawicielu studentów z każdego kierunku studiów realizowanych w instytucie wskazanym przez
     Samorząd Studentów;
4) pracownicy Działu Spraw Studenckich odpowiedzialni za dany kierunek studiów w Instytucie.
3. Przewodniczącego IKJK oraz jej członków wymienionych w ust. 2 pkt. 2, 4 powołuje Rektor na okres kadencji
    władz PWSIiP.
4. Do zadań instytutowych komisji ds. jakości kształcenia danego kierunku w szczególności należy:
1) wdrażanie w instytucie opracowanych przez URJK procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości
     kształcenia;
2) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia;
3) przedstawianie URJK corocznych sprawozdań z efektów działań realizowanych w instytucie  na rzecz
    zapewnienia jakości kształcenia w instytucie;
4) opracowanie programów nauczania w oparciu o zakładane efekty kształcenia;
5) przypisywanie punktów ECTS do efektów uczenia się i ich weryfikacja;
6) dobór typów zajęć i metod dydaktycznych odpowiednich do założonych efektów kształcenia;
7) analiza programów i planów kształcenia realizowanych w instytucie kierunków studiów pod kątem potrzeb
     współczesnego rynku pracy;
8) zatwierdzanie tematów prac dyplomowych;
9) analiza zasad rekrutacji na kierunki studiów realizowane w instytucie;
10) przedstawianie propozycji działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia w instytucie.

§ 8
W celu realizacji postanowień niniejszej uchwały rektor, w drodze zarządzenia, określi wzory ankiet wraz z zasadami ich opracowywania, przeprowadzania oraz publikowania ich wyników.

§ 9
Uchwałę przyjęto w głosowaniu jawnym w stosunku głosów:
za    20
przeciw    0
wstrzymało się    0

§ 10
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
                                             
Przewodniczący Senatu
Rektor
(-) dr hab. Robert Charmas, prof. PWSIiP                                                                                    

 

Załączniki:
  1.   Uchwała_Sen_115_2011.pdf
Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2011-12-15

Opublikował: Ewa  Zawłocka

Publikacja z dnia: 2012-01-24 13:47:06

Wersja dokumentu: 2

Ilość wyświetleń: 1333


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3