Uchwała nr 115/2011 w spr. wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w PWSIiP
Uchwała nr 115/2011
Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
z dnia 15.12.2011 r.
w sprawie: wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w PWSIiP
Na podstawie § 29 ust.4 Statutu Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
w Łomży w zw. z art.66 ust.2 pkt. 3a Ustawy o szkolnictwie wyższym oraz § 11 pkt.1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 roku w sprawie prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, uchwala się, co następuje:
W trosce o doskonalenie jakości kształcenia tworzy się w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży Uczelniany System Zarządzania Jakością Kształcenia.
§ 1
Uchwała określa cel, zakres działania i strukturę organizacyjną Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia.
§ 2
1. Celem działania Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia jest w szczególności wypełnianie
misji uczelni „ Kształcimy praktyków” poprzez:
1) stymulowanie ciągłego doskonalenia jakości kształcenia w PWSIiP w Łomży;
2) podnoszenie poziomu wykształcenia absolwentów PWSIiP w Łomży;
3) informowanie o jakości kształcenia w PWSIiP w Łomży.
2. Działaniem Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia objęci są: pracownicy PWSIiP w Łomży
i studenci studiujący na wszystkich poziomach i trybach studiów.
3. Funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia ma charakter ciągły i systematyczny,
z zaangażowaniem w realizację jego zadań pracowników i studentów.
§ 3
Zakres działania Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia obejmuje w szczególności:
1) analizę zasad rekrutacji na studia;
2) analizę planów studiów i programów nauczania oraz ocenę efektów kształcenia;
3) ocenę procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych;
4) badanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do
pracy zawodowej;
5) sprawdzanie jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego;
6) badanie mobilności studentów;
7) inne zadania wynikające z rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.
§ 4
1. Za szczególnie ważny element Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia uznaje się badania
prowadzone w formie ankiet, mające na celu uzyskanie opinii studentów o prowadzonych zajęciach
dydaktycznych oraz obsłudze procesu kształcenia, opinii pracowników o warunkach kształcenia, opinii
pracodawców o kompetencjach absolwentów.
2. Wyniki badań ankietowych będą wykorzystywane do:
1) doskonalenia jakości kształcenia;
2) okresowej oceny nauczycieli akademickich.
§ 5
1. Nadzór nad funkcjonowaniem Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia na szczeblu uczelni
sprawuje Rektor, a w instytutach dyrektorzy instytutów.
2. W celu realizacji zadań Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia powołuje się Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia (URJK) i Instytutowe Komisje ds. Jakości Kształcenia danego kierunku (IKJK).
§ 6
1. Prace URJK koordynuje pełnomocnik rektora ds. zarządzania jakością kształcenia jako przewodniczący URJK.
2. W skład URJK wchodzą:
1) przewodniczący Instytutowych Komisji ds. Jakości Kształcenia danego kierunku,
2) przewodniczący senackiej Komisji ds. Kształcenia,
3) Kierownik Działu Kształcenia,
4) Kierownik Działu Systemów Komputerowych,
5) Kierownik Działu Współpracy z Zagranicą,
6) przedstawiciel studentów wskazany przez Samorząd Studentów PWSIiP.
3. Przewodniczącego URJK oraz jej członków wymienionych w ust. 2 pkt. 1-5 powołuje rektor na okres kadencji
władz PWSIiP.
4. Do zadań URJK, w szczególności, należy:
1) opracowanie jednolitych dla PWSIiP procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia;
2) przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie procesu kształcenia w PWSIiP;
3) przekazywanie IKJK informacji dotyczących wprowadzanych procedur;
4) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia przedstawionych przez Instytutowe Komisje ds.
Jakości Kształcenia;
5) przedstawianie Rektorowi PWSIiP corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania Uczelnianego Systemu
Zarządzania Jakością Kształcenia;
6) wsparcie Instytutowych Komisji ds. Jakości Kształcenia;
7) inne działania związane funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w uczelni.
§ 7
1. W celu realizacji zadań Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia na szczeblu instytutów,
powołuje się Instytutowe Komisje ds. Jakości Kształcenia danego kierunku.
2. W skład IKJK daenego kierunku wchodzą:
1) dyrektor lub zastępca dyrektora instytutu jako przewodniczący IKJK;
2) członkowie - nauczyciele akademiccy min. po 4 nauczycieli akademickich spośród osób stanowiących
minimum kadrowe każdego z kierunków studiów realizowanych w instytucie)
3) po jednym przedstawicielu studentów z każdego kierunku studiów realizowanych w instytucie wskazanym przez
Samorząd Studentów;
4) pracownicy Działu Spraw Studenckich odpowiedzialni za dany kierunek studiów w Instytucie.
3. Przewodniczącego IKJK oraz jej członków wymienionych w ust. 2 pkt. 2, 4 powołuje Rektor na okres kadencji
władz PWSIiP.
4. Do zadań instytutowych komisji ds. jakości kształcenia danego kierunku w szczególności należy:
1) wdrażanie w instytucie opracowanych przez URJK procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości
kształcenia;
2) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia;
3) przedstawianie URJK corocznych sprawozdań z efektów działań realizowanych w instytucie na rzecz
zapewnienia jakości kształcenia w instytucie;
4) opracowanie programów nauczania w oparciu o zakładane efekty kształcenia;
5) przypisywanie punktów ECTS do efektów uczenia się i ich weryfikacja;
6) dobór typów zajęć i metod dydaktycznych odpowiednich do założonych efektów kształcenia;
7) analiza programów i planów kształcenia realizowanych w instytucie kierunków studiów pod kątem potrzeb
współczesnego rynku pracy;
8) zatwierdzanie tematów prac dyplomowych;
9) analiza zasad rekrutacji na kierunki studiów realizowane w instytucie;
10) przedstawianie propozycji działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia w instytucie.
§ 8
W celu realizacji postanowień niniejszej uchwały rektor, w drodze zarządzenia, określi wzory ankiet wraz z zasadami ich opracowywania, przeprowadzania oraz publikowania ich wyników.
§ 9
Uchwałę przyjęto w głosowaniu jawnym w stosunku głosów:
za 20
przeciw 0
wstrzymało się 0
§ 10
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
(-) dr hab. Robert Charmas, prof. PWSIiP
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2011-12-15 |
Opublikował: | Zawłocka Ewa |
Publikacja z dnia: | 2012-01-24 13:47:06 |
Wersja dokumentu: | 2 |
Ilość wyświetleń: | 1329 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii rok 2011