>> Strona główna > Akty prawne > Uchwały Senatu > rok 2016
Na podstawie art. 130 oraz 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164 poz. 1365 z późn. zm.), ustala się co następuje:
§ 1
Zakres obowiązków nauczycieli akademickich
1. Do obowiązków nauczyciela akademickiego w ramach obowiązującego wymiaru czasu pracy należy w szczególności:
1) prowadzenie zajęć dydaktycznych ujętych w planach studiów programach nauczania na wszystkich formach i rodzajach studiów,
2) prace organizacyjne związane z procesem dydaktycznym, do których w szczególności zalicza się dyżury dydaktyczne w wymiarze co najmniej 1godziny tygodniowo, przeprowadzanie egzaminów, zaliczeń, kolokwiów i sprawdzianów w toku studiów, promotorstwo i recenzowanie prac magisterskich, inżynierskich i licencjackich, udział w pracach komisji egzaminu dyplomowego, przygotowywanie sylabusa do prowadzonych zajęć dydaktycznych,
3) inne prace organizacyjne na rzecz Uczelni, w szczególności udział w pracach kolegialnych organów Uczelni i komisjach, udział we wdrażanych programach związanych z rozwojem Uczelni zlecanych przez władze Uczelni lub Instytutu, udział w pracach komisji rekrutacyjnej, wnioskowanie do Dyrektora Instytutu w sprawach dotyczących organizacji zajęć i modernizacji warsztatu pracy,
4) prowadzenie badań naukowych niezbędnych do własnego rozwoju naukowego i kształcenia kadr oraz podnoszenie kwalifikacji,
5) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa, Statutem oraz uchwałami
i zarządzeniami organów Uczelni, zleconych przez Dyrektora Instytutu lub Zastępcę Dyrektora Instytutu.
2. Pracownik zatrudniony na stanowisku naukowo-dydaktycznym zobowiązany jest wykazywać się dorobkiem naukowym z afiliacją PWSiiP w Łomży.
3. Do obowiązków nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych nie wlicza się prac wymienionych w ust. 1pkt 4, z wyjątkiem pracowników stanowiących minimum kadrowe kierunków studiów prowadzonych w PWSiiP.
4. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego na dany rok akademicki ustala Dyrektor Instytutu/ Kierownik Studium Języków Obcych.
§ 2
Wymiar zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich
1. Nauczycielom akademickim zatrudnionym na stanowiskach naukowo-dydaktycznych w pełnym wymiarze czasu pracy ustala się następujący roczny wymiar zajęć dydaktycznych:
a) profesor zwyczajny 210 godzin
b) profesor nadzwyczajny 210 godzin
c) profesor wizytujący 240 godzin
d) adiunkt 240 godzin
e) asystent 240 godzin
2. Nauczycielom akademickim zatrudnionym na stanowiskach naukowo-dydaktycznych stanowiących minimum kadrowe na studiach drugiego stopnia Rektor może określić niższy wymiar zajęć dydaktycznych niż określony w pkt. 1, jednak nie mniejszy niż określony w ustawie minimalny wymiar zajęć dydaktycznych:
a) profesor zwyczajny 120-210 godzin
b) profesor nadzwyczajny 120-210 godzin
c) adiunkt 120-240 godzin
3. Nauczycielom akademickim zatrudnionym na stanowiskach dydaktycznych w pełnym wymiarze
czasu pracy ustala się następujący roczny wymiar zajęć dydaktycznych:
a) profesor zwyczajny 240 godzin
b) profesor nadzwyczajny 240 godzin
c) profesor wizytujący 270 godzin
d) starszy wykładowca 300 godzin
e) wykładowca 360 godzin
f) asystent 360 godzin
g) lektor lub instruktor 540 godzin
4. Nauczycielom akademickim pełniącym funkcję w Uczelni, ustala się następujący roczny wymiar zajęć dydaktycznych:
a) Rektor 1/2 wymiaru zajęć dydaktycznego przewidzianych dla danego stanowiska,
b) Prorektor 1/2 wymiaru zajęć dydaktycznego przewidzianych dla danego stanowiska,
c) Dyrektor Instytutu 2/3 wymiaru zająć dydaktycznych przewidzianych dla danego stanowiska,
d) Zastępca Dyrektora Instytutu 2/3 wymiaru zająć dydaktycznych przewidzianych dla danego stanowiska,
e) Kierownik Studium Języków Obcych 2/3 wymiaru zająć dydaktycznych przewidzianych dla danego stanowiska.
5. Nauczyciela akademickiego zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy obowiązuje wymiar pensum określony proporcjonalnie do wymiaru etatu.
6. Nauczyciel akademicki, który nie wykonuje obowiązującego pensum dydaktycznego w ramach jednostki organizacyjnej, w której jest zatrudniony może zostać zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych zgodnie z jego specjalnością w innej jednostce organizacyjnej PWSiiP.
§ 3
Formy zajęć dydaktycznych rozliczanych w ramach pensum
Zajęcia dydaktyczne w PWSiiP w Łomży prowadzone są w formie:
1) wykładów,
2) ćwiczeń,
3) ćwiczeń laboratoryjnych, laboratoriów, pracowni specjalistycznej, projektów,
4) proseminariów,
5) seminariów dyplomowych,
6) lektoratów języków obcych, ćwiczeń językowych,
7) zajęć wychowania fizycznego,
8) ćwiczeń specjalnościowych i specjalizacyjnych,
9) ćwiczeń sprawnościowych,
10) obozów,
11) zajęć praktycznych,
12) ćwiczeń praktycznej nauki zawodu,
13) ćwiczeń teoretycznych,
14) seminariów.
§ 4
Liczebność grup studenckich
1. Ustala się następujące liczebności grup studenckich na zajęciach dydaktycznych wymienionych w § 3:
1) wykłady - cały rocznik studiów; w przypadku, gdy rocznik liczy powyżej 120 osób; można
podzielić zajęcia na dwie grupy,
2) ćwiczenia 25 - 35 osób,
3) ćwiczenia laboratoryjne, laboratoria, pracownia specjalistyczna, projekty 12 - 15 osób,
4) proseminaria 10 - 15 osób,
5) seminaria dyplomowe 10 – 15 osób,
6) lektoraty języków obcych, ćwiczenia językowe 15 - 20 osób,
7) zajęcia wychowania fizycznego 25 – 35 osób,
8) ćwiczenia specjalnościowe i specjalizacyjne - co najmniej 10 osób,
9) ćwiczenia sprawnościowe 10 – 15 osób,
10) obozy 12 – 15 osób,
11) zajęcia praktyczne 4 – 10 osób,
12) ćwiczenia praktycznej nauki zawodu 8 – 10 osób,
13) ćwiczenia teoretyczne 15 – 18 osób,
14) seminaria 20 – 30 osób.
2. W szczególnych przypadkach Rektor może wyrazić zgodę na zmianę liczebności grup studenckich na zajęciach dydaktycznych.
§ 5
Zasady obniżania wymiaru zająć pensum dydaktycznego
1. Rektor, powierzając nauczycielowi akademickiemu wykonywanie ważnych dla Uczelni zadań może zgodnie z art. 130 pkt. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, obniżyć wymiar jego zajęć dydaktycznych w okresie wykonywania powierzonych zadań biorąc pod uwagę:
a) poziom obciążeń dydaktycznych w danej dyscyplinie;
b) rodzaj i charakter zadań i przedsięwzięć, których nauczyciel chce się podjąć na rzecz rozwoju uczelni.
2. Obniżony wymiar zajęć dydaktycznych nie może być niższy niż 50% dolnej granicy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 130 ust.3 ustawy.
§ 6
Godziny zaliczane do wymiaru zajęć dydaktycznych
1. Do obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego wliczane są wszystkie zrealizowane godziny zajęć dydaktycznych, o których mowa w § 3.
2. Nauczycielowi akademickiemu zatrudnionemu w uczelni na podstawie umowy o pracę, za opiekę nad studentem przygotowującym pracę licencjacką i inżynierską wlicza się do pensum dydaktycznego 2 godziny dydaktyczne za każdego studenta, którego praca dyplomowa została dopuszczona do obrony.
3. Nauczycielowi akademickiemu zatrudnionemu w uczelni na podstawie umowy o pracę, za opiekę nad studentem przygotowującym pracę magisterską wlicza się do pensum dydaktycznego 3 godziny dydaktyczne za każdego studenta, którego praca dyplomowa została dopuszczona do obrony.
4. Nauczycielowi akademickiemu, który w danym roku akademickim prowadził zajęcia w języku obcym dla cudzoziemców uczestniczących w wymianie zagranicznej studentów, na podstawie indywidualnych planów studiów, wlicza się do pensum dydaktycznego 6 godzin dydaktycznych za przeprowadzone zajęcia z danego przedmiotu na danym kierunku w danym semestrze.
5. Dyrektor Instytutu/Kierownik Studium Języków Obcych przedkłada wykaz planowanych godzin dydaktycznych, w tym planowane godziny ponadwymiarowe, na dany rok akademicki do Działu prowadzącego sprawy osobowe oraz do Działu zajmującego się sprawami kształcenia do dnia 10 października zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1.
6. Nauczycielowi akademickiemu, który zastępuje nieobecnego nauczyciela akademickiego, zrealizowane godziny zalicza się do wymiaru zajęć dydaktycznych, a w przypadku zrealizowania wymiaru zająć dydaktycznych godziny zastępstwa wliczane są do godzin ponadwymiarowych.
7. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego
z powodu jego zatrudnienia po rozpoczęciu roku akademickiego, przewidzianej nieobecności
w pracy związanej między innymi z długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy, urlopem macierzyńskim albo ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego, oblicza się obowiązujące go pensum, pomniejszając pensum o jedną trzydziestą ustalonego dla danego stanowiska rocznego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej za okres, w którym prowadzone są w uczelni zajęcia dydaktyczne.
8. W czasie choroby lub innej nieprzewidzianej usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela akademickiego godziny zajęć dydaktycznych, wynikające z pensum dydaktycznego, które według planu zajęć przypadałyby na okres tej nieobecności, zalicza się dla celów ustalenia liczby godzin zajęć dydaktycznych, jako godziny przepracowane zgodnie z planem.
§ 7
Godziny ponadwymiarowe
1. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych w rozmiarze nie przekraczającym dla pracownika naukowo-dydaktycznego 1/4, a dla pracownika dydaktycznego 1/2 wymiaru obowiązków dydaktycznych.
2. Powierzenie pracownikowi godzin ponadwymiarowych może nastąpić tylko w przypadku, gdy pozostali nauczyciele akademiccy Uczelni w tej samej specjalności wykonali obowiązujące pensum.
3. Nauczyciela akademickiego w ciąży lub wychowującego dziecko w wieku do jednego roku nie można zatrudniać w godzinach ponadwymiarowych bez jego zgody.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą pracownika, kierownik jednostki organizacyjnej, może pracownikowi powierzyć prowadzenie zajęć w wymiarze przekraczającym liczbę godzin ponadwymiarowych, o której mowa w paragrafie 7 ust. 1.
5. Dział zajmujący się sprawami kształcenia przygotowuje Karty obciążeń Dydaktycznych poszczególnych nauczycieli akademickich w danym roku akademickim. Nauczyciel akademicki zobowiązany jest do zweryfikowania liczby rzeczywiście zrealizowanych godzin i potwierdzenia zgodności danych podpisem.
6. Zbiorcze sprawozdanie z wykonanych w poprzednim roku akademickim godzin ponadwymiarowych w Instytutach/Studium Języków Obcych sporządzają Dyrektorzy Instytutów/Kierownik Studium Języków Obcych i przedkładają je do dnia 10 października do Działu zajmującego się sprawami kształcenia.
7. Kierownik Działu zajmującego się sprawami kształcenia sprawdza zgodność przedstawionych wykazów z planami studiów i programami nauczania i przedkłada je do zatwierdzenia Rektorowi.
8. Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych wypłacane jest po rozliczeniu zajęć dydaktycznych raz w roku, nie wcześniej jednak niż po zakończeniu danego roku akademickiego.
9. Wypłaty wynagrodzenia za przepracowane godziny ponadwymiarowe dokonuje Kwestura na rachunek bankowy nauczyciela akademickiego.
§ 8
Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc: Uchwała Nr 103/2010 z dnia 25 listopada 2010 roku Senatu PWSiiP w Łomży w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich zatrudnionych w Państwowej wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz warunków jego obniżania i zasad obliczania oraz Uchwała Nr 112/2013 z dnia 12.12.2013 roku Senatu PWSiiP w Łomży w sprawie zmiany uchwały Nr 103/2010 z dnia 25 listopada 2010 roku Senatu PWSiiP w Łomży w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich zatrudnionych w Państwowej wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz warunków jego obniżania i zasad obliczania.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwałę podjęto w głosowaniu jawnym w stosunku głosów:
za 13
przeciw 0
wstrzymało się 0
Przewodniczący Senatu
Rektor
(-) dr hab. Robert Charmas, prof. PWSIiP